Kryddframgång i Ljung prisas i Italien
Paolo Labardi har just kommit hem från hektiska dagar i sin uppväxtregion Marche i Italien, en bit ner längs Adriakusten. Rundabordsmöte med höjdare, stor mediauppmärksamhet och hyllning.
– Ryktet om att jag fått utmärkelsen Årets nybyggare spred sig till min hembygd. Därför blev jag kallad till det här evenemanget i regionen Marche. Där vill man bland annat lyfta fram italienska företagare som lyckats i utlandet, säger Paolo Labardi.
Lokaltidningar och statliga TV-bolaget Rai hörde till de som fanns på plats för att fånga upp vad Gäsenebon hade att säga.
– Intresset jag mötte var stort. Många häpnade när jag berättade om hur jag driver företaget på svenskt sätt. Utvecklingssamtal och diskussion om budget och resultat med de anställda. Sånt är långt ifrån den italienska verkligheten, berättar Paolo Labardi.
Samtidigt har Italien varit mycket framgångsrikt som tillverkningsland. Vad har vi att lära där?
– Man är oerhört fokuserad på att jobba. Det ger en kraft. Men samtidigt bygger engagemanget och motivationen delvis på rädsla, de anställda söker trygghet. Frånvaro av sociala skyddsnät gör också att man klamrar sig fast vid sina anställningar, accepterar dåliga villkor, låga löner.
Men Paolo Labardi ser inte de låga lönerna som bara positivt för företagen.
– När det gäller låga arbetskostnader kan de ändå aldrig tävla med Kina. Det gäller att söka andra sätt att skapa konkurrenskraft. Och här finns stort intresse för hur vi gör i Sverige, säger Labardi.
För sin framgång i Sverige fick Paolo Labardi en fin utmärkelse som nu ska pryda kontoret i Ljung.
Att stå upp och prata företagsamhet på italienska kändes inte helt hemvant trots att han befann sig i hemregionen.
– Språket kan jag naturligtvis, men att prata om affärer och företag är jag ändå ovan vid på mitt modersmål.
Men det kommer att bli mer övning. Universitetet i Ancona, huvudstad i regionen, vill ha ner Paolo Labardi som föreläsare nästa år.
Tillbaka i Ljung blir det nu något lugnare. Högsäsongen inför jul är förbi.
– 2008 har varit ett bra år för företaget. Vi har ökat försäljningen med 12 procent och det ser bra ut också framöver. Kryddor behövs även i kärvare tider, säger Paolo Labardi. µ