Kass eller jättebra? Olika åsiker om vägavgifter
På torsdagen presenterade Västsvenska industri- och handelskammaren idén att bygga en ny motorväg mellan Göteborgs hamn och Mälardalen, genom Skaraborg, med hjälp av avgifter även på andra stora vägar i Västra götaland.
–?Hela infrastrukturen måste det göras något åt. Är vägavgifter enda lösningen så är det OK. Utomlands blir detta allt vanligare och ny teknik gör det hela enklare. Men det är viktigt att se till att avgiftspengarna inte försvinner i byråkrati utan att det går direkt till vägarna, säger Ove König, vd på LBC i Borås med ett 60-tal åkare som medlemmar.
Torbjörn Sanfridsson, en av tre bröder som äger Sanfridssons åkeri i Ljung, sågar däremot näringslivsorganisationens idé:
–?Vi åkare betalar redan tillräckligt med skatter, på diesel och fordon. I sista ändan får ändå konsumenterna betala. Nya avgifter är inte bra för någon. Redan trängselskatten visar att det blir mycket extrajobb med att fördela kostnaderna, säger Torbjörn Sanfridsson. PipeLife och Herrljunga Cider stor det bland annat på de 19 långtradarna och 4 budbilarna i åkeriet.
Jonas Olofsson på Itella Logistics i Borås, tidigare benämnt Hansar Logistics, är rejält positiv, även om han poängterar att han inte talar för företaget.
–IDet är lysande. Vi måste hitta nya infallsvinklar för att få bättre vägar och järnvägar. Bra infrastruktur är konkurrensmedel. Speciellt viktiga är vägarna och järnvägarna i Västsverige eftersom Göteborg är nav för transporterna till stora delar av Norden och även Baltikum, säger Olofsson, tidigare vice vd i Hansar, nu chef inom Itella med inriktning på flyg och sjötrafik.
Medan kommentarerna på bt.se enhälligt spolar näringslivsförslaget visar sig privatbilister som BT fångat upp delvis positiva. Se bilder och bildtexter.