Annons

Kass eller jättebra? Olika åsiker om vägavgifter

Lysande! Alldeles fel! Meningarna är delade både bland transportfolk och privatbilister om idén att låta avgift på bland annat riks-40 betala en ny motorväg genom Skaraborg.
Näringsliv • Publicerad 2 juli 2008
-Är det bara så att vägavgifterna går till bättre vägar så är det OK att betala. För visst behäver vägnätet rustas upp, säger Lars Rehn, Sjömarkenbo på väg till Göteborg.
-Är det bara så att vägavgifterna går till bättre vägar så är det OK att betala. För visst behäver vägnätet rustas upp, säger Lars Rehn, Sjömarkenbo på väg till Göteborg.Foto: 
- För mig personligen spelar det inte så stor roll med avgift för jag åker inte så mycekt på motorvägen. Gynnar en avgift bättre vägar och kanske bättre miljö så är det väl bra, säger Christin Tidstål som just plockat upp en snabb lunch.
- För mig personligen spelar det inte så stor roll med avgift för jag åker inte så mycekt på motorvägen. Gynnar en avgift bättre vägar och kanske bättre miljö så är det väl bra, säger Christin Tidstål som just plockat upp en snabb lunch.Foto: 
33 för de stora och 7 för de små... Så kan taxan för en färd till Göteborg från Borås bli enligt den nya idén för att finansiera ny E20 genom Skaraborg.
33 för de stora och 7 för de små... Så kan taxan för en färd till Göteborg från Borås bli enligt den nya idén för att finansiera ny E20 genom Skaraborg.Foto: Ingemar Brink
- Att betala vägavgift för att ordna motorväg genom Skaraborg låter sunt. Kan inte staten skjuta till måste vi hitta andra sätt. Och Skaraborg behöver verkligen en ny väg, säger Ulf Falk.
- Att betala vägavgift för att ordna motorväg genom Skaraborg låter sunt. Kan inte staten skjuta till måste vi hitta andra sätt. Och Skaraborg behöver verkligen en ny väg, säger Ulf Falk.Foto: 
- Nej, det är ingen bra idé. För mig som åker varje dag mellan Borås och Göteborg blir det för dyrt med en sådan avgift. Det är ju helt annorlunda om man åker en sträcka bara någon gång så och då, säger Pierre Althinsson.
- Nej, det är ingen bra idé. För mig som åker varje dag mellan Borås och Göteborg blir det för dyrt med en sådan avgift. Det är ju helt annorlunda om man åker en sträcka bara någon gång så och då, säger Pierre Althinsson.Foto: 
-Det vete skruttsingen om det är rimligt att betla så. Som pensionär har man ju inte så mycket över för sådana avgifter. Det är dyrt nog ändå. säger Gunnel Johansson från Näs innan hon sätter sig i bilen för vidare färd.
-Det vete skruttsingen om det är rimligt att betla så. Som pensionär har man ju inte så mycket över för sådana avgifter. Det är dyrt nog ändå. säger Gunnel Johansson från Näs innan hon sätter sig i bilen för vidare färd.Foto: 

På torsdagen presenterade Västsvenska industri- och handelskammaren idén att bygga en ny motorväg mellan Göteborgs hamn och Mälardalen, genom Skaraborg, med hjälp av avgifter även på andra stora vägar i Västra götaland.

–?Hela infrastrukturen måste det göras något åt. Är vägavgifter enda lösningen så är det OK. Utomlands blir detta allt vanligare och ny teknik gör det hela enklare. Men det är viktigt att se till att avgiftspengarna inte försvinner i byråkrati utan att det går direkt till vägarna, säger Ove König, vd på LBC i Borås med ett 60-tal åkare som medlemmar.

Annons

Torbjörn Sanfridsson, en av tre bröder som äger Sanfridssons åkeri i Ljung, sågar däremot näringslivsorganisationens idé:

–?Vi åkare betalar redan tillräckligt med skatter, på diesel och fordon. I sista ändan får ändå konsumenterna betala. Nya avgifter är inte bra för någon. Redan trängselskatten visar att det blir mycket extrajobb med att fördela kostnaderna, säger Torbjörn Sanfridsson. PipeLife och Herrljunga Cider stor det bland annat på de 19 långtradarna och 4 budbilarna i åkeriet.

Jonas Olofsson på Itella Logistics i Borås, tidigare benämnt Hansar Logistics, är rejält positiv, även om han poängterar att han inte talar för företaget.

–IDet är lysande. Vi måste hitta nya infallsvinklar för att få bättre vägar och järnvägar. Bra infrastruktur är konkurrensmedel. Speciellt viktiga är vägarna och järnvägarna i Västsverige eftersom Göteborg är nav för transporterna till stora delar av Norden och även Baltikum, säger Olofsson, tidigare vice vd i Hansar, nu chef inom Itella med inriktning på flyg och sjötrafik.

Medan kommentarerna på bt.se enhälligt spolar näringslivsförslaget visar sig privatbilister som BT fångat upp delvis positiva. Se bilder och bildtexter.

Ingemar Brink
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons