Annons

Hemtex "blåste" miljonte kunden – men bara på skoj

Hemtex presschef Manuel Ferrer, som var med under inspelningarna när Hemtex lurade sin miljonte kund genom att sönderdesigna hennes barnkammare, fast på låtsas.
Näringsliv • Publicerad 27 juni 2014
Foto: Lennart Magnusson

Får man lura folk på det viset?

– Jag tror att man får göra ganska mycket om man har glimten i ögat och i grunden menar väl. Efter att vi filmat har vi pratat med Mercina Blackman och hon har fått se det.

Annons

Varför gjorde ni blåsningen?

– Vår idé var att skämta med alla inredningsprogram som finns, där man som tv-tittare får följa med designern i processen. Då sitter man hemma och tänker att det här blev inte alls fint. Sen ser man personen komma hem och de är alltid väldigt artiga. Men man får aldrig se den riktiga reaktionen. I och med att vi nådde upp till en miljon kundklubbsmedlemmar tänkte vi att vad händer om vi gör det?

Hur tolkar du Mercina Blackmans reaktion?

– Vi är som människor väldigt artiga. Det finns något väldigt gulligt i det – man finner sig i nästan vilken situation som helst. Barnets namn är felstavat och det är plastgolv och på alla sätt gräsligt men även Mercina finner sig i detta, artig som hon är.

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons