Hasta la Knalleland kan vinna prestigefyllt pris
Morgan Andersson, annonschef på Borås Tidning, som igår fick besked om nomineringen:
Hur reagerade du när Medievärlden ringde och berättade att kampanjen nominerats?
– Jag blev jätteglad. Det här är ju branschens stora tävling där alla tidningar är med. Jag blev glad både för vår skull och för Knalleland.
Berätta lite om kampanjen?
– Det här var en annonskampanj tillsammans med Knalleland. Parollen var läs, handla och surfa. Vinnarna, 177 stycken, sattes sedan på ett chartrat plan till Mallorca. Knalleland ökade sin besöksfrekvens med åtta procent under kampanjen. Vi fick in 38000 svar, målet var 25000, så det var mer än vi någonsin vågat hoppas på. Jag tror att vi blev nominerade för att vi använde oss av olika medier.
Blir det en uppföljning av Hasta la Knalleland?
– Det vet jag inte, det är upp till Knalleland, men det skulle naturligtvis vara roligt med en uppföljning.
Motiveringen:
"Det kunde ha blivit grisfest i händerna på fel folk, men här är det kvalitet, resultat och läsarrespekt rakt igenom. Detaljerna skapar en kommersiell helhet som imponerar och smittar. Hasta La Knalleland skruvades upp dag för dag i en månad, med kul kampanjande förankrat i solid strategi från en modig och modern marknadsavdelning."
Förutom Årets annonskampanj utses ytterligare nio kategorier inom mediebranschen av Medievärlden, bland annat Årets redaktion, Årets Dagstidning och Årets dagstidningstryckeri.
Här är de båda andra som är nominerade till Årets annonskampanj;
Svenska dagbladet. Satsade tillsammans med Panasonic på en fotoskola på nätet. Fotoskolan marknadsfördes i papperstidningen. Till slut hade 200000 tagit del av kunskaperna.
Piteå Tidning. Tillsammans med den lokala Elonbutiken gjorde tidningen en bred satsning för marknadsföring i flera kanaler, print, tv och webb