Annons

Hägglund: GM ville lägga ner Saab

General Motors hade inte alls tänkt sälja Saab Automobile. Biljätten hade tidigt beslutat om nedläggning.
Näringsliv • Publicerad 9 september 2010

– De hade tröttnat på Saab, säger regeringens bilkrisman Jöran Hägglund (C), som i en ny bok avslöjar att det verkligen fanns en dold agenda och intern maktkamp.

Att Saab ändå såldes ser han flera förklaringar till:

Annons

– När vi först pratade om försäljning hade GM inte tänkt på det alternativet. De var mer vana vid att lägga ner bilmärken. En kombination av påtryckningar från olika håll och även rent känslomässiga band fick dem att ändra sig, säger Jöran Hägglund.

Först när det värsta blåst över och Saab fått en ny ägare i Spyker Cars, fick Jöran Hägglund som han skriver "ett kvitto på att det funnits olika agendor internt i högsta ledningen".

Hårt jobb

Det var när GM Europas dåvarande finanschef Enrico Digirolamo under en middag i maj i år berättade om synen på Saab inom GM i början av 2009:

"Vi hade ju redan bestämt oss för att lägga ned det. Jag fick jobba rätt hårt internt för att vi skulle gå på din linje."

Hägglund, som är statssekreterare på näringsdepartementet, berättar i boken Saabaffären inifrån att han och de övriga i regeringens fordonsgrupp flera gånger överraskades av GM-ledningens osäkerhet kring Saab. Hela tiden vägdes avvecklingskostnaderna, som beräknats till 13–15 miljarder kronor, mot vad GM skulle vinna på en försäljning.

Ilska mot GM

– Jag tror att det fanns krafter som ville lägga ner hela tiden. Det är inte de största hjärnorna som sitter där. Det kan vara rätt så banala saker som gör att det tippar över åt ett eller annat håll, säger Jöran Hägglund.

Boken igenom lyfter Hägglund fram regeringens hållning att inte gå in som ägare. GM hade annars baktanken att tvinga staten att ta över. Något som Hägglund säger att han genomskådade snabbt.

"Vi blev uppriktigt sagt förbannade på dem", skriver Hägglund.

Annons

Försökte GM vilseleda utåt?

– De var lite halvtaffliga i sin kommunikation och det var en väldig röra internt, säger Jöran Hägglund.

I boken går han till fräna angrepp mot oppositionen.

"Dumdristigt, opportunt och ansvarslöst är de adjektiv som väl närmast beskriver de tre partiernas insatser".

Som en köksfläkt

Första mötet med Spyker Cars vd Victor Muller var en upplevelse, enligt Hägglund.

"Det var som om en köksfläkt passerat förbi".

När jakten på köpare pågick rankande regeringen Fiat högst, följt av de kinesiska bolagen BAIC och Geely, skriver Hägglund.

I brist på en stor industriell köpare ger han Victor Muller godkänt. Men Hägglund är inte säker på att han blir långvarig.

– Som person är han inte en långsiktig förvaltare, så Saab måste utveckla samarbeten och skaffa fram eget kapital, säger Jöran Hägglund.

Jöran med J

Jöran Hägglund är född 1959 i Gustavsberg, utanför Stockholm. Fadern var präst och familjen flyttade till Jämtland.

C-märkt statssekreterare på näringsdepartementet och ledare för regeringens fordonsindustrigrupp.

Tidigare befattningar: Vd och styrelseledamot i Randello Invest, partisekreterare för Centerpartiet, oppositionsråd i landstinget i Jämtlands län, ombudsman för Centerpartiet i Jämtlands län, politisk sekreterare i Centerpartiet i Södertälje kommun.

Utbildning: Gymnasiet och påbörjade studier i statsvetenskap.

Familj: Tre barn mellan 13 och 24 år.

Första bil: En roströd Saab 99X7 året 1977.

Aktuell med boken Saabaffären inifrån.

(TT)

TT
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons