Annons

Eton satsar på stor dag i USA

Eton inviger sin New York-butik samma dag som Barack Obama installeras om president. 20 januari.
Näringsliv • Publicerad 23 december 2008
Nästan som i New York... Katrin Tijburg i Etonbutiken i NK i Göteborg
Nästan som i New York... Katrin Tijburg i Etonbutiken i NK i GöteborgFoto: 

Med jul i Sverige laddar Katrin Tijburg för skjortföretagets stora dag i USA.

Eton räds inte medieskuggan bakom nya presidenten.

Annons

– Modejournalisterna i New York är knappast engagerade i den stora händelsen i Washington. Vi erbjuder här ett eget arrangemang. Intresset för oss är stort, säger Karin Tijburg, just på besök i Etons butik i NK i Göteborg.

TV-kanalen CNN har redan tackat ja. Katrin håller tummarna för att de verkligen kommer.

Inte räds heller Eton dåliga tider i USA.

– Vi har märkt att återförsäljarna är försiktigare med beställningar. Men många butiker kommer nu att fokusera på färre märken. Med vår goda service blir vi kvar och får en större andel, säger Katrin Tijburg.

Efter sex år vid Textilhögskolan i Borås plockades Katrin Tijburg över till Eton. Nu har hon varit i USA i mer än tre år, ansvarig för marknadsföring, public relations och varumärkesutveckling.

– Tidigt såg jag möjligheterna i att öppna en Etonbutik i New York. Så dök möjligheten upp att etablera i totalrenoverade The Plaza. Perfekt läge. Men det har varit en mycket intensiv period att få allt att fungera inför butiksstarten. Inte minst det juridiska kräver stor omsorg och resurser, säger Katrin.

Butiken i NK i Göteborg är som en mindre variant av den nya motsvarigheten i New York.

– På The Plaza har vi större yta och fler skjortor. Och så skiljer sig utbudet lite också. Smaken och modet skiljer sig en del.

Mest skiljer det på slipsar.

– En sådan här vore hel död i New York, säger Karin och visar en elegant gråmelerad sak. På Manhattan ska det vara kraftiga slipsfärger, kraftslipsar, power ties.

Annons

Mode och skjortutbud skiljer sig också mycket mellan New York och Kalifornien. På västkusten är det mer slappt, casual, i öst mer strikt och business.

– I butiken i The Plaza möter vi mycket välbärgade konsumenter, toppar i företag, mediepersonligheter, filmstjärnor. Men butiken är också till för att visa våra återförsäljare, höja varumärket Eton också i deras ögon, säger Katrin Tijburg, som arbetar mycket med kontakter med återförsäljaren över hela USA.

Hon känner sig väl rotad i New York och ser en personlig framtid där.

– Men jag har mycket hjärta kvar i Borås och jag älskar att fira jul i Sverige, säger hon.

Hon har hela tiden nära till leende.

– Det är för att jag tycker att det jag gör är så roligt!

Och nog är det roligt att stöta på en skjortsugen Bill Clinton och en shoppande familjen Beckham bland hyllorna.

The Plaza Hotel

Det stora hotellet vid Femte avenyn och Central park stod klar 1907. Inför nyöppningen nyligen hade hotellet renoverats för 400 miljoner dollar, motsvarande, 1,6 miljarder kronor.

282 rum varav 102 sviter utgör hotelldelen. Dessutom finns lägenhet i komplexet. Den dyraste lär ha sålts för 70 miljoner dollar.

Etons butik är en av ett antal lyxbutiker som ska serva både de som bor i fastigheten men också kräsna shoppare utifrån. Till sortimentet hör diamantbeströdda mobiltelefoner och chinchillafodrade plädar.

Det bästa från tvä världar. Den gamla och den nya.

Hotellet ingår i hotellföretaget Fairmont.

Ingemar Brink
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons