EM gör Seger till vinnare
Seger United sponsrar det svenska fotbollslandslaget. Anders Svensson & Co spelar i fotbollströjor från Umbro som levereras av Röshultsföretaget Seger United. Det innebär också att allt de äkta matchtröjor som säljs går via Röshult. Hur många tröjor som säljs är en hemlighet – med det är många ett evenemangsår som 2008.
– Vi räknar med att nu sälja mer är i samband med VM i Tyskland 2006. Intresset ökar hela tiden.
600 kronor är normalpriset på en matchtröja. Fotbollsförbundet ska ha en andel. Hur mycket är hemligt.
– Vi har just förlängt vårt samarbetsavtal med fotbollförbundet till 2012. Avtalet handlar om mer än pengar. Viktigt för förbundet är att vi levererar i tid och till rätt ställe, att allt annat fungerar, säger Per Segerqvist, VD för Seger United.
Funktionen är viktig i en fotbollströja. Det ska stretcha rätt, ge ventilation och kyla. Men den ska se snyggt ut.
– Aftonbladets modeexpert gav fem plus för årets kollektion. Det är ju bra betyg, säger Segerqvist.
Umbro International i England tar fram de svenska matchställen i samarbete med Svenska fotbollförbundet och Seger United. Många synpunkter ska med innan allt är klart. Alla matchtröjor, såväl till spelare som fans, passerar Seger United i Röshult. Tillverkningen sker i Kina. I Röshult trycks namn och siffror. Det finns numera chans för var och en att ta plats i landslaget med eget namn på tröjan. Också det en utmaning för folket på Seger United.
Förutom EM-febern har Seger United just nu ytterligare en tröjutmaning. Företaget sponsrar Landslagets fotbollsskola. Det innebär att runt 60 000 tröjor ska ut till alla barn och unga som deltar i denna fotbollförbundets sommaraktivitet. För Röshult är det dock sista året med EM- eller VM-rusch. Efter sommaren flyttar verksamheten till New Waves nybyggda anläggning i Ulricehamn.
Då försvinner jobb från orten?
– Ulricehamn är pendlingsavstånd. Dessutom flyttar hyresgäster in i de här lokalerna och tillför nya jobb, säger Per Segerqvist.