Annons

EM gör Seger till vinnare

Svenska segrar på fotbollsplanen inför och i EM gör Seger United i Röshult i Gällstad till vinnare.
Näringsliv • Publicerad 26 maj 2008
Per Segerqvist, VD för Seger United.
Per Segerqvist, VD för Seger United.Foto: 

Seger United sponsrar det svenska fotbollslandslaget. Anders Svensson & Co spelar i fotbollströjor från Umbro som levereras av Röshultsföretaget Seger United. Det innebär också att allt de äkta matchtröjor som säljs går via Röshult. Hur många tröjor som säljs är en hemlighet – med det är många ett evenemangsår som 2008.

– Vi räknar med att nu sälja mer är i samband med VM i Tyskland 2006. Intresset ökar hela tiden.

Annons

600 kronor är normalpriset på en matchtröja. Fotbollsförbundet ska ha en andel. Hur mycket är hemligt.

– Vi har just förlängt vårt samarbetsavtal med fotbollförbundet till 2012. Avtalet handlar om mer än pengar. Viktigt för förbundet är att vi levererar i tid och till rätt ställe, att allt annat fungerar, säger Per Segerqvist, VD för Seger United.

Funktionen är viktig i en fotbollströja. Det ska stretcha rätt, ge ventilation och kyla. Men den ska se snyggt ut.

– Aftonbladets modeexpert gav fem plus för årets kollektion. Det är ju bra betyg, säger Segerqvist.

Umbro International i England tar fram de svenska matchställen i samarbete med Svenska fotbollförbundet och Seger United. Många synpunkter ska med innan allt är klart. Alla matchtröjor, såväl till spelare som fans, passerar Seger United i Röshult. Tillverkningen sker i Kina. I Röshult trycks namn och siffror. Det finns numera chans för var och en att ta plats i landslaget med eget namn på tröjan. Också det en utmaning för folket på Seger United.

Förutom EM-febern har Seger United just nu ytterligare en tröjutmaning. Företaget sponsrar Landslagets fotbollsskola. Det innebär att runt 60 000 tröjor ska ut till alla barn och unga som deltar i denna fotbollförbundets sommaraktivitet. För Röshult är det dock sista året med EM- eller VM-rusch. Efter sommaren flyttar verksamheten till New Waves nybyggda anläggning i Ulricehamn.

Då försvinner jobb från orten?

– Ulricehamn är pendlingsavstånd. Dessutom flyttar hyresgäster in i de här lokalerna och tillför nya jobb, säger Per Segerqvist.

Ingemar Brink
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons