Annons

Bregmos kombinerar reklam med sötsug

I 20 år har Bregmos kombinerat kommunikation med godis. Trots en het sockerdebatt och en snabbväxande digitalisering tror de att deras nisch kommer vara fortsatt stark framöver.
– Det större sannolikhet att du stoppar ett reklamblad i bakfickan om det också är ett tuggummipaket, säger Christian Alçenius på Bregmos.
Borgstena • Publicerad 12 mars 2020
Den största delen av verksamheten, bland annat produktutveckling, design, tryckeri och chokladproduktion, ligger i Borgstena.
Den största delen av verksamheten, bland annat produktutveckling, design, tryckeri och chokladproduktion, ligger i Borgstena.Foto: Ceasar Segergren

Högt och lågt står godisburkar och tablettaskar runt omkring i kontorslokalerna – och hela tiden hörs ett lågt buller från produktionen på bottenvåningen. Inne på Bregmos i Borgstena går det inte att ta miste på att godis är en central del av verksamheten.

– Produktionen är verkligen hjärtat på företaget. Det är här inne allt händer, säger Jonas Fredenholm, försäljningsansvarig för Sverigemarknaden.

Annons

Företaget kombinerar chokladproduktion och godispaketering med reklamtryck. Något som gör att de skiljer sig från många andra aktörer på reklammarknaden.

– Vi är en riktig producent som också producerar det vi gör, vi köper inte bara in en massa produkter och trycker på en logga, säger Christian Alçenius, vice vd och transformationsledare på bolaget.

Foto: Ceasar Segergren

Enligt Christian Alçenius kan Bregmos skryta med att ha norra Europas största maskinpark inom sin bransch. På löpande band skapar de sina egna chokladbitar som hälls ner i formar, stelnar och paketeras in i en egen förpackning.

Äldst i gänget är en tablettaskmaskin från Läkerol från 1956.

– Den är häftig att se. Den är väldigt mekanisk med samma grundfunktion, men också väldigt ombyggvänlig med ny elektronik, säger Christian Alçenius.

Under en dag kan de skicka ut 2 000 kilo förpackade karameller, 30 000 tablettaskar eller 25 000 chokladbitar.

Foto: Ceasar Segergren

De tror att bolagets framgångsrecept bygger på just kombinationen av två helt olika branscher. Och Christian Alçenius jämför godisreklamen med bilbranschen där man arbetar med doft för att väcka känslor eller tycke.

– Det är egentligen samma sak med smaker, det är lättare att förmedla ett budskap om det kopplas till ytterligare ett sinne. Dessutom är det större sannolikhet att du stoppar ett reklamblad i bakfickan om det också är ett tuggummipaket – jämfört med en vanlig broschyr.

Men att det från början blev just ett reklamtryckeri – med godis som specialitet – är enligt grundaren och vd:n Martin Bregmo en ren tillfällighet.

– Jag höll på att avveckla ett åkeri samtidigt som en annan kille höll på att avveckla den här verksamheten. Då tog jag över hans affärsidé. Jag hade ingen aning om vad det var, men jag tänkte att man måste ju våga. Och nu har jag gjort det här i 20 år och stortrivs.

Martin Bregmo upplever att det sedan starten har varit mycket som förändrats inom branschen. Framförallt inom reklam- och kommunikationsbranschen, men också  synen på socker och godis.
Martin Bregmo upplever att det sedan starten har varit mycket som förändrats inom branschen. Framförallt inom reklam- och kommunikationsbranschen, men också synen på socker och godis.Foto: Ceasar Segergren
Annons

Martin Bregmo upplever att det sedan starten har varit mycket som förändrats inom branschen. Framförallt trender och digitalisering inom reklam- och kommunikationsbranschen, men också turbulenta debatter kring synen på socker och godis.

– Under de här 20 åren har det varit väldigt mycket sockerdebatt, men det är inget som egentligen syns på sockerförbrukningen. Tvärtom.

I framtiden vill man jobba mot att bli allt mer miljömedvetna, och siktar på att gå ifrån plastförpackningar helt.

– Inom 3-5 år tror inte jag att det finnas någon plast kvar i produktionen, utan att det är utbytt mot komposterbara material. Det har vi redan gjort till 50 procent, för miljöfrågan är vår viktigaste fråga framöver, säger Martin Bregmo.

Elin KullanderSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons