Annons

Borås Cotton delas i tre delar

Varumärket Borås Cotton delas på tre, varav en del blir norsk.
Näringsliv • Publicerad 28 juli 2008

Pellevävare flyttar till Göteborg. Etablerade textila varumärken från Sjuhärad planteras ut och får nytt liv.

– Genom att lyfta ut varumärkena och fokusera på att utveckla dem kan vi skapa värden, säger Lars Carlén, vd för nystartade Nordic Brands AB som tar över frottévarumärket Pellevävare från AB Ludvig Svensson och märket Borås Cotton för gardiner från Borås Wäfveri. Bädd- och badsortimentet i Borås Cotton har gått till norska Turiform medan Borås Cotton möbeltyger gått till Sanden.

Annons

För att hålla ihop det hela har ett gemensamägt varumärkesbolag för Borås Cotton skapats för att förvalta och utveckla märktet på bredden.

– Att varumärkena utvecklas frikopplat från producenter blir vanligare. Gant, Lexington och US Polo är andra exempel på det, säger Lars Carlén.

Han har suttit i ledningen för såväl Ludvig Svensson som Borås Wäfveri, så han känner märkena och tidigare märkesägare väl.

Men blir inte Borås Cotton alltid förknippat med Borås Wäfveri?

-IFör boråsare kanske det är så. Men för nyckelgrupperna på kundsidan, bland andra arkitekter, är det formgivare som Göta Trädgårdh och Viola Gråsten som förknippas med namnet, inte tillverkaren, säger Lars Carlén.

Ludvig Svenson kommer under en övergångsperiod att väva vidare för Pellevävare. Sedan kommer andra leverantörer. Portugal är stormakt in om frotté.

– Räkna också med att vi breddar Pellevävaresortimentet från att vara vara badrockar och handdukar, säger Carlén.

Han ser även andra textila varumärken med stora utvecklingsmöjligheter.

– Vi söker just nu inte fler märken att ta upp, men det kan bli fler framöver.

Nordic Brands ägs av Lars Carlén tillsammans med ett riskkapitalbolag och reklambyrån Peacock i Stockholm.

Företaget har 15 medarbetare och räknar med en omsättning nära 50 miljoner 2009. Huvudkontoret finns i Kanoldhuset nära Liseberg.

Ingemar Brink
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons