Annons
Nyheter

Höjd åldersgräns för veteraner

Idag räknas alla bilar som är äldre än 30 år som veteranbilar och är därmed skattebefriade. En regel som Vägverket nu vill ändra.
Nyheter • Publicerad 22 april 2008
I Sverige använder vi våra bilar längre än i många andra länder. Vägverket vill nu ändra reglerna för veteranbilar för att undvika att gamla bilar körs länge för att ägarna vill slippa betala skatt.
I Sverige använder vi våra bilar längre än i många andra länder. Vägverket vill nu ändra reglerna för veteranbilar för att undvika att gamla bilar körs länge för att ägarna vill slippa betala skatt.Foto: Jessica Gow/Scanpix
En del bilar är onekligen både veteranbilar och entusiastfordon, men reglerna för gränsdragningar ses just nu över.
En del bilar är onekligen både veteranbilar och entusiastfordon, men reglerna för gränsdragningar ses just nu över.Foto: Bertil Ericson/Scanpix

– Risken finns att en del använder äldre bilar bara för att slippa skatten, säger fordonsexperten Kjell Bäckman.

Sverige har en av Europas äldsta fordonsflottor och myndigheterna vill inte uppmuntra att den ska bli ännu äldre. Därför föreslår Vägverket i en utredning på uppdrag av Näringslivsdepartementet att det ska införas nya regler för veteranbilar.

Annons

Används som nyttofordon

Idag räknas alla bilar som4 är äldre än 30 år som veteranbilar. För varje år ökar alltså antalet årsmodeller som omfattas, och därmed ökar också antalet veteranbilar som skattebefriade.

– Vi märker en ökning, om än liten, av gamla bilar som används som nyttofordon. Och vi är oroliga att den andelen ska öka om vi fortsätter med den rullande regel vi har i dag, säger Kjell Bäckman, fordonsexpert och projektledare för utredningen.

– När vi kommer fram till bilar från 80-talet anser vi att bilarna har ökat så pass mycket i hållbarhet och komfort att risken för att fler ska köra dessa bilar dagligen ökar. Det vore inte bra eftersom dessa bilar generellt är sämre både från säkerhets- och miljösynpunkt.

Det nya förslaget är att bara bilar från 1975 eller äldre ska räknas som veteranbilar.

I uppdraget som Vägverket fick ingick också att försöka definiera vad ett entusiastfordon är, men där misslyckades man.

– Det går helt enkelt inte, var och en har olika uppfattning om vad ett entusiastfordon är. Det kan lika gärna vara en helt nytillverkad bil som en veteranbil. Vi försökte skapa en definition tillsammans med olika intressegrupper och föreningar, men märkte snart att det inte gick.

Samtidigt som gränsen för vad som ska räknas som veteranfordon flyttas bakåt, flyttas gränsen för vilka fordon som ska slippa kontrollbesiktningen fram. I dag är alla fordon av årsmodell 1950 och tidigare befriade, men Vägverket vill höja gränsen till 1959. För motorcyklar vill man ha gränsen 1969.

Enkel besiktning

Men i stället för att total kontrollbefrielse föreslås en ny, enklare trafikbesiktning som ska genomföras vart fjärde år.

Annons

– Det handlar om en enkel besiktning där säkerhetsfunktioner som bromsar och styrning kontrolleras, säger Bäckman.

– Orsaken är att de här fordonen kräver att ägaren kan sitt fordon, bromsar och annat måste ju justeras manuellt. När dessa fordon går i arv försvinner ofta kunskapen och risken är att vi får veteranbilar som inte fungerar som de ska.

Thomas Arnroth

TT Spektra

Veteranbilar

I Sverige finns det ungefär 5 miljoner registrerade bilar. Av dessa är just nu 215.000 (det motsvarar 4,3 procent) veteranbilar enligt den rullande 30-årsregeln, det vill säga äldre än årsmodell 1978. Dessa bilar är skattebefriade och behöver bara kontrollbesiktigas vartannat år.

4.459 bilar (motsvarar 0,1 procent) är av årsmodell 1950 eller äldre, och är helt befriade från kontrollbesiktning.

Enligt Vägverkets nya förslag ska bara bilar som är av årsmodell 1975 eller äldre räknas som veteranbilar och därmed skattebefrias.

Samtidigt flyttas gränsen för att slippa kontrollbesiktning från 1950 års modeller till 1959. I stället för kontrollbefrielse införs en enklare trafikbesiktning vart fjärde år.

Utredningen var beställd av Näringsdepartementet, där förslagen nu ligger för vidare behandling.

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons