Annons
Nyheter

Hermansson: Urspårning eller bara signalfel?

Ju mer konkret ett parti formulerar sina löften och sina avsikter, desto större är chansen att budskapet fastnar hos väljarna.
Nyheter • Publicerad 16 september 2010
Foto: 
Foto: Anders Ylander

Men att lova är lätt. En förutsättning för att löftet ska kunna uppfyllas är dels att man får makt att genomföra vad man vill, dels måste man faktiskt också ha för avsikt att leva upp till vad man lovar.

Glider man på sanningen hamnar förtroendekontot på minus.

Annons

Ett exempel: Vid Borås tillfartsleder lovar Centerpartiet ”tillväxt i hela landet”. Frågan är hur trovärdigt ett sådant löfte är.

Att man säkert vill att så ska vara fallet, går knappast att tvivla på. Men vilka möjligheter har man att se till att löftet blir verklighet? Hur ska en röst på Centerpartiet kunna omsättas till tillväxt i de områden och orter som allt sedan 1920-talet och framåt varit lamslagna av sakta men säker avfolkning?

Är det ens möjligt om Centerpartiet skulle få egen majoritet i riksdagen? Vad skulle förändra de djupt liggande strukturförändringar som pågått sedan länge?

Ett annat exempel som, utifrån ett Boråsperspektiv, vid första anblicken ser alldeles normalt och rimligt ut är att Moderaterna i en annons säger ”Höghastighetståg Borås–Göteborg nu”.

Men frågan är om det tåget redan har gått. Är annonstexten i själva verket en urspårning – eller bara ett signalfel?

Annonsens avsändare är ”Nya Moderaterna”. Redan hösten 2007 gav finansminister Anders Borg i Borås Tidning tydliga besked om att han och Moderaterna milt sagt inte var så sugna på att bygga Götalandsbanan. Främst på grund av att den ”kommer med mycket stor sannolikhet att vida överstiga intäkterna den för med sig”, som Borg uttryckte det. Vilket lokala moderater i Borås inte direkt hälsade med flaggviftning.

När sedan Götalandsbanan inte fanns med bland de satsningar som regeringen vill göra i sitt 417-miljarders infrastrukturpaket, som lades fram i våras, är det lätt att tycka att budskapet borde ha gått fram även i Borås.

I sitt lokala valmaterial fortsätter dock de lokala moderaterna i Borås att krama järnvägen. Och under den debatt mellan Ulrik Nilsson (M) och Ulf Olsson (S) som hölls i BT:s presscenter, sa Nilsson att han för egen del kämpat för såväl Götalandsbanan som helhet som första steget mellan Borås och Göteborg.

Fler lokala moderater är inne på samma linje.

Men frågan är återigen om detta löfte går att uppfylla? Vad väger Boråsmoderaternas och Ulrik Nilssons ambitioner mot Anders Borgs skepsis? µ

Mikael Hermansson, politisk kommentator
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons