Annons
Nyheter

Ett välkommet besked – nu kan Borås växa igen

Att Banverket nu kommer ut på banan ska Borås stad vara mycket tacksam för. Det faktum att man på detta sätt lyfter av några av de många döda händer som vilar över staden, torde göra livet lite lättare att leva.
Nyheter • Publicerad 18 januari 2008

Nu vet Borås stad vad man har att rätta sig efter:

När man ska exploatera regementsområdet och väster därom måste man ta hänsyn till att en dubbelspårig höghastighetsjärnväg ska dras fram i närheten.

Annons

I och med att det nordliga alternativet för infart i Borås nu kan avföras från listan över riksintressen ”öppnas” nya möjligheter för byggande, verksamhet och boende.

Fram tills nu har det rått ett mer eller mindre konstant tillstånd av ovisshet om den nya järnvägens dragning. Dagens situation med ett stort antal attraktiva områden ”inlåsta” har påverkat stadens utveckling negativt.

Detta dilemma har blivit tydligt i en tid då konjunkturerna ständigt pekat uppåt och intresset för Borås vuxit sig allt starkare.

Vid återkommande tillfällen har stadens politiker och näringslivsrepresentanter givit uttryck över sin frustration över det låsta läget.

Gårdagens besked från Banverket ska främst ses i ljuset av detta. Därefter som ett litet men ändå nödvändigt steg på vägen mot en ny och avsevärt förbättrad järnvägsförbindelse mellan Borås och Göteborg via Landvetter.

Först i tredje hand som ett sätt att hålla hoppet uppe om att det jättelika Götalandsbaneprojektet någon gång kan förverkligas.

Sträckan Mölnlycke – Bollebygd fanns visserligen i långtidsplaneringen under en kort period med en miljard av totalt tre reserverade. Men sträckan och pengarna försvann i fjol då Banverket tvingades välja bort mängder med järnvägsbyggen efter ett allt för högt politiskt spel om infrastrukturen.

Om inte ett mindre mirakel inträffar lär Götalandsbanan knappast värderas upp inför den kommande planeringsperioden som sträcker sig fram till 2019. Västsveriges kommuner och regionen står dessutom eniga bakom ett annat viktigt järnvägsprojekt, nämligen Västlänken i Göteborg.

Mikael Hermansson, ledarskribent
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons