Annons

Viltstängsel sitter ofta vid fel vägar

Trafikverket har satt upp viltstängsel vid fel vägar. Ny forskning visar nämligen att vägar med mindre trafikmängd är mer olycksbenägna.
Mark • Publicerad 29 mars 2012
En demolerad bil som har krockat med en älg.
En demolerad bil som har krockat med en älg.Foto: Lisa Hjertén/BT-arkiv

– På väg 156 hade många olyckor kunnat undvikas, säger eftersöksjägaren Kjell Lennartsson.

Forskare på Sveriges lantbruksuniversitet har på uppdrag av Trafikverket bland annat studerat älgars rörelsemönster, och kommit fram till en uppseendeväckande slutsats: den största risken för en älg att bli dödad är på en väg där 4?000 – 10?000 bilar passerar. Det innebär att Trafikverket under alla år fokuserat sitt viltstängselbyggande vid fel typ av vägar.

Annons

– Det är viktig kunskap som kommit fram här. I Sverige har viltolyckorna ökat stadigt över åren, och vi har en bra eftersöksverksamhet. Men nu kanske vi kan jobba bättre förebyggande, säger Anders Sjölund, som är ekolog på Trafikverket.

Fokus har tidigare legat vid att sätta stängsel kring de tungt trafikerade vägarna i landet. De nya studierna säger att den tunga trafiken i sig fungerar avskräckande.

– Trafiken blir ett viltstängsel i sig. Men vid mindre trafikerade vägar så tror älgarna att det inte är någon trafik. Och sedan kommer en bil i 100 kilometer i timmen, säger Sjölund.

I Mark sker nästan 300 viltolyckor per år. Oftast är det rådjur som kommit upp på vägen där bilarna kör, men även olyckor med älgar och vildsvin förekommer.

Länsväg 156 är en väg som ofta drabbas av viltolyckor. Viltstängsel är uppsatt på vissa sträckor, men inte överallt.

Kjell Lennartsson har varit eftersöksjägare i över 30 år. Han säger att vissa sträckor längs 156:an är speciellt utsatta för olyckor.

– Efter Härsjön slutar viltstängslet, och där blir det många olyckor. Eftersom man kör så fort där så blir det stora smällar, säger Lennartsson.

Han säger att problemet varit känt bland jägare länge, och skrev själv ett brev till Vägverket för sju år sedan, där han betonade vikten av ett utökat viltstängsel på 156:an.

– Jag fick till svar att det inte behövdes, eftersom några dödsolyckor inte hade inträffat än. Det var bedrövande, säger han.

Viltolyckor i Mark

2012: 51

2011: 281

2010: 298

Rådjur, vildsvin och älg är de vanligaste djuren som är inblandade i olyckorna.

Under 2011 såg olycksfördelningen ut så här: rådjur: 245, älg: 27, vildsvin: 6, övriga djur: 3.

2010: rådjur: 252, älg 35, vildsvin: 9, dovhjort: 2.

I Sjuhärad var viltolyckorna fördelade såhär under 2011:

Borås: 314.

Bollebygd: 62.

Herrljunga: 108.

Svenljunga: 130.

Tranemo: 126.

Ulricehamn: 209.

Källa: www.viltolycka.se

***

Länsväg 156

– Enligt mätningar från 2005 trafikeras vägen med 6?570 fordon per dygn. Den senaste forskningen från Sveriges lantbruksuniversitet visar att älgar löper den största risken att bli dödade på vägar som trafikeras av 4?000–10?000 fordon per dygn.

– I höstas pekade Regionala viltolycksrådet ut en bit av väg 156 som en av fem vägsträckor i Västra Götaland där viltolycksrisken är stor.

– 2010 inträffade 22 viltolyckor längs väg 156 i Marks kommun. 2011 var olyckssiffran 23. Hittills i år har 7 viltolyckor inträffat på väg 156.

Källa: www.viltolycka.se

Joel Engblom
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons