Nettos skinka säljs för tredubbla priset
Kinna.
Trots att Kerstin Ulenius upptäckte och påpekade misstaget i onsdags så fanns varorna kvar i disken i går.
– Det är ju bedrägeri. Vi vet inte hur många Kinnabor som har köpt den här skinkan till fel pris, säger Kerstin Ulenius som är hem- och konsumentlärare på Lyckeskolan.
Det var när hon skulle handla skinka till sin svärmor som hon upptäckte att den inte vägde 2,1 och 1,9 kilo som det stod på förpackningen utan 800 respektive 600 gram. Hon gick tillbaka till Netto och påpekade felet.
– Jag såg att kassörskan lade ner skinkan i en korg men sen när jag kom tillbaka nästa dag så fanns den på hyllan igen med samma märkning, säger hon.
Såldes fotfarande
Kerstin Ulenius var där sammanlagt tre gånger och fick olika förklaringar till att skinkan fortfarande såldes felmärkt.
I går bad hon sin kollega Anna Larsson gå till affären för att se vad hon fick betala för skinkan. Felmärkningen fanns kvar och hon krävdes på 126 kronor för en skinkbit som borde ha kostat 39 kronor.
– Vad dyrt det var, sa jag i kassan men de reagerade inte alls, säger hon.
Peter Rosenberg som är butikschef säger att det inte ska ha varit möjligt att slå in skinkan till fel pris i kassan sedan i onsdags då de fick reda på att den var felmärkt och att personalen är informerad.
– Jag fick direktiv av huvudkontoret att inte slänga skinkan eftersom det inte är något fel på den, säger Peter Rosengren
Skinkan säljs fortfarande i butiken och på fredag eftermiddag fanns det ännu ingen information till kunderna om att den är felmärkt och att det ska regleras i kassan.
– Jag ska se vad jag får för information från huvudkontoret, säger Peter Rosengren.
Hur många andra affärer som har fått den felmärkta picnicbogen kan leverantören Fåddman inte säga utan uppger bara att det är en mindre del av det parti som har skickats iväg.
Enligt uppgifter till BT fanns det felmärkta skinkan även i butiker i Borås, Varberg och Linköping.
Lina Lundström