Annons

Miljonseger för Lahalls bil

Asplunds bil i Borås måste betala två miljoner i skadestånd till Lahalls bil.
Mark • Publicerad 26 april 2008
? Domen är en upprättelse för alla i personalen. Vi har hela tiden vetat att vi har rätt, säger Martin Dahlquist. Lahalls bil finns numera i nybyggda lokaler på Näs industriområde i Kinna.
? Domen är en upprättelse för alla i personalen. Vi har hela tiden vetat att vi har rätt, säger Martin Dahlquist. Lahalls bil finns numera i nybyggda lokaler på Näs industriområde i Kinna.Foto: Hannele Parviainen

Hovrätten anser att Boråsföretaget lurade Lahalls att ta över en verksamhet på fallrepet.

– Det här är en upprättelse för hela företaget, säger Lahalls vd Martin Dahlquist.

Annons

Striden har pågått i fem år, och handlar om huruvida det ingick ett samarbetsavtal i köpet eller inte när Lahalls bil tog över verksamheten i Torestop 2002.

Hovrätten anser att Lahalls har bevisat att förutsättningen för affären var att BMW-auktioriserade Asplunds skulle fortsätta leverera nya bilar och överlåta bilreparationer till dem. Det var nödvändigt för att Lahalls skulle kunna fortsätta bedriva verksamheten i samma omfattning tills de själva skulle kunna få en BMW-auktorisation ett par år längre fram.

Därför blev chocken stor när Asplunds några månader efter överlåtelsen berättade att de skulle mista sin auktorisation på grund av samarbetssvårigheter med BMW.

Det visade sig också att detta var känt långt innan Asplunds sålde verksamheten i Torestorp till Lahalls.

– Vi tappade 75 procent av vår omsättning över en natt, alltså en inkomst på sju miljoner per år. Det var tufft eftersom vi hade tagit över ansvaret för Asplunds personal i Torestorp, säger Martin Dahlquist.

Dessutom hade Lahalls köpt Asplunds lager, huvudsakligen BMW-reservdelar, för en miljon. Det sjönk raskt i värde när firman inte längre fick utföra reparationer på märket.

Asplunds Bil har hävdat att överlåtelsen enbart gällde lokalerna. Hovrätten konstaterar dock att Lahalls har kunnat styrka sin sak, och att Asplunds har tjänat på att tiga om den uppsagda BMW-auktorisationen. Det har möjliggjort ”en för Asplunds mer eller mindre fördelaktig affär”, enligt hovrätten.

– Fantastiskt skönt att det finns rättvisa, säger Martin Dahlquist efter domen.

Skadeståndet på två miljoner är uträknat på inkomstbortfallet i verkstaden efter att samarbetet med Asplunds upphört, och fram till juli 2004 då Lahalls fick en egen auktorisation på BMW-reparationer.

Asplunds måste också stå för Lahalls rättegångskostnader på sammanlagt 600 000 kronor.

Annons

BT har sökt en kommentar från Tommy Asplund utan resultat.

Tre tvister mellan företagen Det har pågått ytterligare två parallella tvister mellan företagen.I vintras vann Lahalls en prövning om äganderätten till inredning, bland annat hydraliska liftar, värd en miljon.Senare i år ska ytterligare en rättslig tvist behandlas. Det gäller uteblivna intäkter för reparationer av krockskadade bilar, vilket Asplunds/Lahalls hade avtal på i Boråsområdet. Även där är skadeståndskravet från Lahalls ett miljonbelopp.

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons