Annons

Höjda va-taxor att vänta nästa år

Stora investeringar i va-näten gör att kommunens va-taxor fortsätter stiga. Avgifterna räcker dock inte för att täcka kostnaderna, som nu måste finansieras med skattepengar.
Mark • Publicerad 28 maj 2015

Jätteprojektet med överföringsledningen mellan Skene skog och Hägnen i Ubbhult fortsätter. Investeringarna för att dra avloppsledningar till Skene skog uppgår till miljonbelopp, och det innebär även att taxorna måste höjas. Fem procent föreslås va-taxorna att höjas med till nästa år.

Men det skulle behövas långt högre ökningar av va-taxan än fem procent för att avgifterna skulle bära kapitalkostnaderna för investeringarna i ledningsnätet. Därför måste det skjutas till skattepengar för att täcka kapitalkostnaderna fram till minst 2019.

Annons

Det skriver förvaltningen i sin tjänsteskrivelse kring nästa års va-taxor, där de konstaterar att taxan enligt direktiv inte får höjas med mer än fem procent.

– I den långsiktiga planen för VA-försörjningen ligger stora investeringar i överföringsledningen. Vi kan inte chockhöja avgifterna, men ser att avgifterna kommer att fortsätta öka, säger förvaltningschefen för teknik- och service, Lars Jerrestrand.

Många kommuner står inför liknande omgörningar som Mark på va-sidan, i och med ökade miljökrav från exempelvis EU:s vattendirektiv.

– Det är en utmaning för alla kommuner i och med att nya regelverk tillkommer. Då får många kommuner göra ett val: ska vi bygga om de anläggningar vi har eller samordna i större ledningsstrukturer, säger Jerrestrand.

Att skattemedel skjuts till för kostnaderna beskriver Pär-Erik Johansson (M), ordförande i teknik- och servicenämnden, som en infrastruktursatsning.

– Det kan inte läggas på va-kollektivet ensamt, definitivt inte nu i början. På sikt ger det här möjligheter till framtida tillväxt och skatteintäkter, säger han.

Fakta

Extra finansiering

Överföringsledningen mellan Skene skog och Hägnen som sattes igång 2013 har en budget på 160 miljoner kronor. Projektet planerades stå färdigt 2018.

För att täcka kapitalkostnaderna för byggnationen så begär teknik- och servicenämnden i sin budget 2016-2019 23,8 miljoner i skattefinansiering: 3,2 miljoner 2016, 5,7 miljoner 2017, 7,3 miljoner 2018 och 7,6 miljoner 2019.

Joel EngblomSkicka e-post
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons