Annons

Ger klartecken för 156:an

Trafikverkets arbetsplan för sträckan mellan Skene och Skoghem på väg 156 låg klar 2012, men överklagades.
Mark • Publicerad 2 juni 2014
Foto: 

Nu har regeringen sagt sitt i frågan och ger vägprojektet klartecken.

Trafikverket tog fram en arbetsplan för sträckan mellan Skene och Skoghem, främst för att öka säkerheten och förbättra framkomligheten. Planen fick skarp kritik av ett tiotal Skenebor som menade att delar av vägens utformning måste göras om, just på grund av att de ej var trafiksäkra. Gruppen fick inget gehör för sina synpunkter och valde att överklaga planen till regeringen.

Annons

Bland annat kritiserades utfarten till Dansbergsvägen i Skene.

”Den föreslagna nya utfarten från vårt område blir livsfarlig”, sa Göte Frölich, en av de som överklagade.

Frölich menade att Trafikverket bland annat bröt mot sina egna föreskrifter om fri sikt.

”Det ska vara fri sikt minst 230 meter vid en utfart, men här ser man bara 70 meter eftersom en bergsskärning hindrar sikten”, sa han.

Nu väljer alltså regeringen att dels avslå överklagandena och dels inte pröva ytterligare ett överklagande gällande vägprojektet. Regeringens beslut innebär att Trafikverket därmed får klartecken att dra igång arbetet, när är dock oklart.

– Vi vet inte när vägprojektet kan påbörjas eftersom beslutet är så färskt, vi har inte hunnit ta kontakt med trafikverket ännu, säger Magnus Larsson, pressansvarig på Marks kommun.

Projektet som helhet avser en sträcka på 1,5 kilometer mellan Skene och Skoghem.

Enligt Trafikverkets arbetsplan byggs korsningen Göteborgsvägen/Varbergsvägen om till en cirkulationsplats. Enligt planen ska det också byggas en ny gång- och cykelväg från den stängda anslutningen av gamla Göteborgsvägen till befintlig gång- och cykelväg.

I stigningen norrut, från den nya cirkulationsplatsen, breddas Göteborgsvägen med ett extra körfält fram tills strax söder om nuvarande rastplatsen.

Det kommer även att byggas en ny, tre meter bred passage, över länsväg 156 i höjd med Bua gärde plus en rad andra anpassningar utmed den nya sträckan.

Håkan Rosenqvist
Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons