Birgit fick betala fel vattenräkning
– Förmodligen har hon hela tiden fått betala förbrukningen i en annan lägenhet, säger uppfinnaren bakom mätutrustningen, Kjell Persson.
72-åriga Birgit Ryd har inte på något sätt ändrat sin livsföring på sistone, och därför har hyreavierna de senaste månaderna blivit en smärre chock.
– Jag har varken råd eller lust att betala för vatten som jag inte förbrukar, säger hon.
Enligt räkningen skulle hon ha gjort av med 10 kubik vatten under april månad.
– Det är orimligt. Jag bor här ensam och är väldigt snål med vatten, säger Birgit Ryd.
Inget vatten alls
Den påstådda förbrukningen blir desto märkligare med tanke på att hon för bara någon månad sedan skulle ha förbrukat två kubik.
Och droppen blev när hon sedan fick besked om att det inte hade förbrukats något vatten alls under en tvåveckorsperiod i januari.
– Då började det osa skumt. Jag har inte varit bortrest. Marks Bostad har förmodligen ingen aning om vad de mäter här.
Och innovatören till vattenförbrukningssystemet, Kjell Persson i Helsingborg, håller med.
– Den mest rimliga förklaringen är att elektrikern har slarvat när kablarna monterades, så att hon hela tiden har betalat för förbrukningen i en annan lägenhet, säger han.
Den plötsliga höjningen av förbrukningen skulle då kunna förklaras med att den andra lägenheten har fått en ny hyresgäst som använder mer vatten.
Mänskliga faktorn?
Kjell Person tror däremot inte att det är fel på själva mätaren.
– De sitter uppe i tusentals lägenheter i Sverige och det är mycket ovanligt med fel. När det har strulat så har det handlat om den mänskliga faktorn och felkopplingar, säger han.
Birgit Ryd hyr lägenheten av Marks Bostad, som för säkerhets skull både har bytt ut mätaren och bett en elektriker se över elkopplingarna. Besked om felet kan komma redan i veckan.
– Jag går ut i tidningen för att varna andra. De flesta äldre betalar kanske räkningarna utan att fundera på summorna, men nu vill jag uppmana alla att kontrollera sina räkningar noga, säger Birgit Ryd.