Annons

Stefan Eklund: Vi gillar våra äldre läsare!

Men vi behöver få med oss de yngre också, för framtidens skull
Stefan EklundSkicka e-post
Ledarkrönika • Publicerad 13 maj 2023
Stefan Eklund
Detta är en personligt skriven text i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
För oss på Borås Tidning är det självklart att inte svika våra äldre läsare. Det menar BT:s chefredaktör Stefan Eklund.
För oss på Borås Tidning är det självklart att inte svika våra äldre läsare. Det menar BT:s chefredaktör Stefan Eklund.Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Nej, vi sviker inte våra äldre läsare! Era åsikter är av högsta intresse för oss. Ni har varit med om samma svindlande utveckling av Borås Tidning som jag, från en ren pappersprodukt levererad varje morgon till ett mediehus som producerar digital journalistik dygnet runt. Men som fortfarande med stolthet gör en papperstidning. Vi gillar er och är intresserade av era åsikter kring den förflyttning Borås Tidning har gjort de senaste decennierna.

Jag har förstått av mejl, brev och telefonsamtal att flera av våra trogna pappersläsare (snittåldern på dem är 74 år) har trott motsatsen. Orsaken är en annons där vi har sökt människor mellan 20 och 45 år till en läsarpanel som ska ge delge sina åsikter till oss på BT, i syfte att vi ska bli mer relevanta för just den målgruppen.

Annons

Men det är en åtgärd som handlar om framtiden. Vi behöver hitta samma trohet hos läsare i den åldersgruppen som vi har hos våra äldre prenumeranter. Det har vi inte, men vi är på väg. Och det är avgörande för att vi ska ha en framtid och fylla samma viktiga demokratiska funktion som vi gör idag även om 10, 20, 50 och 100 år. Det sistnämnda är inte ett orealistiskt perspektiv, Borås Tidning fyller 200 år 2026. Vi siktar på minst 100 år till.

Så vi sticker inte under stol med att vi har en yngre läsargrupp i sikte när vi utvecklar vår journalistik. Vi satsar idag mer på fördjupande och grävande journalistik än tidigare, med framgång, det har priser och prisnomineringar visat. Vi gör det för att vi märker att yngre läsare uppskattar den seriositeten, den integriteten och den oräddhet som den typen av journalistik kräver. Men vi märker också att det är en journalistik som även äldre läsare gillar. Jag får ofta beröm från just våra papperstidningsläsare för våra gräv och våra avslöjanden.

Ni som regelbundet läser pappersversionen av BT har säkert märkt att inslaget av människor i yngre åldersgrupper är mer förekommande än tidigare på våra sidor. Det är också en medveten strategi för att få just den gruppen mer intresserad av vår journalistik. Och vi märker sakta men säkert att det ger resultat, framför allt när det gäller våra digitala kanaler, det är oftast där våra yngre läsare vill vara.

”Och vi har förstås inte glömt bort er. Vi gör fortfarande mycket relevant journalistik som berör er och er plats i samhällsbygget. Det ska vi fortsätta med.”

Det här innebär också, låt mig vara öppen med det, att människor över 65 år inte lika ofta som tidigare syns i vår journalistik. Det visar också den årliga undersökningen ”Rättvisaren”, som genomförs av Kantar Public (tidigare Sifo samhällsundersökningar). Det är en stor och grundlig analys av ett flertal tidningars innehåll avseende hur olika grupper representeras i journalistiken (kön, etnicitet, ålder och så vidare…). Borås Tidning är en av de undersökta tidningarna. Den visar bland mycket annat att personer över 65 år är underrepresenterade i alla medier, både på riks- och lokalnivå, sett till hur stor del de är av befolkningen. Trenden från föregående år pekar neråt, dessutom.

När jag gör en egen snabbkoll på BT:s förstasidor i papperstidningen den senaste månaden så förstärks den bilden. Jag hittar bara två bilder på äldre människor. Eller tre, om jag räknar med min egen bildbyline vid ett tillfälle…

Men igen, vår satsning på en yngre målgrupp är absolut nödvändig för att vi ska finnas kvar under en överskådlig, ja, helst evig, framtid. Det vet jag att även våra äldre läsare vill. Och vi har förstås inte glömt bort er. Under vinjetten ”Vi i Sjuhärad” får man en bred bild av er föreningsverksamhet. Och vi gör relevant journalistik som berör er och er plats i samhällsbygget. Det ska vi fortsätta med.

Och vi är intresserade av era synpunkter på vår journalistik. Sluta inte att höra av er med dem!

Annons
Annons
Annons
Annons