Annons

Anela Murguz: Västsverige har inte tid att vänta på ny järnväg

Förra veckans trafikkaos på R40 påminde om varför det är bråttom med en ny järnväg mellan Borås och Göteborg.
Anela MurguzSkicka e-post
Ledare • Publicerad 14 mars 2023
Anela Murguz
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Förra veckans oväder skapade långa köer på R40. Något som enligt Anela Murguz borde påminna om betydelsen av en fungerande järnväg mellan Borås och Göteborg.
Förra veckans oväder skapade långa köer på R40. Något som enligt Anela Murguz borde påminna om betydelsen av en fungerande järnväg mellan Borås och Göteborg.Foto: Johan Valkonen

Få har nog missat trafikkaoset på Riksväg 40 förra veckan. Allt började vid lunchtid på måndagen när ett stopp nära Landvetters flygplats, i riktning mot Borås, orsakade milslånga köer.

Först vid midnatt skingrades kön. Jag satt själv fast i den tidigare under dagen. En resa mellan Borås och Göteborg som normalt sett tar omkring en timme tog den här gången fyra timmar. En absurditet som jag knappast var ensam om att uppleva.

Annons

På torsdagen var det dags för nya trafikstörningar. På kort tid föll stora mängder snö vilket bland annat ledde till att alla stadsbussar i Borås ställdes in. Ännu en gång påverkades trafiken längsmed R40. Det är oundvikligt att vädret ibland ställer till det i trafiken. Och en inställd bussresa är bättre än en osäker bussresa. Men förra veckans snökaos borde fungera som en påminnelse om varför järnvägssträckan mellan Borås och Göteborg behöver prioriteras.

Det betyder inte att all kollektivtrafik går säker nästa gång Västsverige drabbas av en snösmocka. Även tåg kan behöva ställas vid kraftigare oväder och vissa tågresor blev kraftigt försenade i förra veckan efter att tågpersonal fastnat i jättekön på R40. Sådant händer. Men att det alltid finns risk för oväder som ställer till det är inte ett skäl till att fortsatt vara beroende av ett enda alternativ.

Sträckan mellan Borås och Göteborg hör till en av de mest vältrafikerade i Sverige. Dagens 125 000 pendlare förväntas dessutom öka till 170 000 år 2050 även utan en ny järnväg, enligt Västra Götalandsregionen.

”Ur ett klimatperspektiv är det förstås helt vrickat.”

Tyvärr är det främst biltrafiken som förväntas öka. För som de allra flesta västsvenskar känner till är det nästan ingen idé att ta tåget då det går snabbare att ta bilen eller bussen.

 Ur ett klimatperspektiv är det förstås helt vrickat. Dagligen påminns människor om nyttan med fler klimatsmarta val i vardagen samtidigt som det i ett av landets största arbetsmarknadsområden inte går att på ett effektivt sätt resa mer klimatsmart.

Med en ny järnväg hade 

restiden gått från dagens 70 minuter till 35 minuter. Det hade inte bara underlättat vardagen för de hundratals västsvenskar som pendlar regelbundet och uppmuntrat fler till klimatsmart resande. Onekligen hade det även inneburit ett ordentligt lyft för Västsverige som en arbetsmarknadsregion.

Detta är välbekanta argument sedan tidigare. Ändå valde regeringen före jul att utreda sträckan mellan Göteborg och Borås på nytt, vilket har lett till att arbetet på sträckan har pausats. Enligt regeringen ska det inte innebära några förseningar, vilket man får hoppas att det inte gör.

För att höghastighetsprojektet spårat ur kostnadsmässigt, vilket kräver omprioriteringar från politiskt håll, betyder inte att västsvenskar har all tid i världen i väntan på en ny, fungerande järnväg.

Annons
Annons
Annons
Annons