Annons

Anela Murguz: Varför lura kunderna när man kan vara ärlig, Gina tricot?

Fast fashion-kedjor som Gina tricot måste sluta tro att de kan rädda klimatet.
Anela MurguzSkicka e-post
Ledare • Publicerad 11 juni 2024
Anela Murguz
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Boråsföretaget Gina tricot i blåsväder efter uppmärksammad granskning.
Boråsföretaget Gina tricot i blåsväder efter uppmärksammad granskning.Foto: Jan Pettersson

Gina tricot anklagas för greenwashing. Boråsföretaget lovade sina kunder en skog och genom att betala tio kronor extra kunde kunderna bidra till att bikupor placeras i skogens närhet.

En granskning som SVT Nyheter Väst gjort visar att kampanjen ”Gina tricot forest” i själva verket handlar om att modeföretaget köpt 503 träd av de 17 600 som danska Ecotree planerat i ett område i Danmark. Det är ett område på 0,16 hektar, vilket är långt ifrån vad som kan definieras som en skog.

Annons

Insamlingen till bikuporna landade på 28 000 kronor. Med dessa pengar sponsrade Gina tricot två bikupor i två års tid. Något som har förlängts med ett år efter att SVT Väst ställt frågor till företaget.

Skogskampanjen frontades av influeraren Bianca Ingrosso som i reklamvideor på sin Youtubekanal uppmuntrar sina följare att donera pengar så att bikuporna kan bli fler.

Bianca Ingrosso var ansiktet utåt för den kritiserade kampanjen.
Bianca Ingrosso var ansiktet utåt för den kritiserade kampanjen.Foto: Christine Olsson/TT

Det är inte första gången som Gina tricot får kritik för sitt samarbete med Ingrosso. Tidigare har det handlat om att modeföretaget inlett samarbete med henne samtidigt som hon har varit öppen med att hon lider av ätstörningar. Något som är problematiskt med tanke på modeindustrins långa historia av ätstörda modeller och för de skeva kroppsideal det riskerar att förmedla.

Och som ledarsidan betonade den gången ska ingen skugga falla över Ingrosso och hennes val att tala öppet om sjukdomen, utan företag som anlitar personer som modeller när de befinner sig i denna situation. Det är företagen – inte modellerna – som har ett ansvar i vilka direkta och indirekta budskap de riktar till sina kunder.

”Tänk om man i stället hade tilltro till sina kunder, informerade dem om vilket klimatavtryck varje plagg de köper har och lät dem fatta egna beslut.”

Men det finns en skillnad mot förr. Ingrosso är inte vilken modell som helst, utan en makthavare. Att dessutom inleda en kampanj för klimatet med en influerare som reser med flyg stup i kvarten (bara hittills i år talar vi om destinationer som Mexiko, USA och Ibiza) är att ta tondövheten till en helt ny nivå. Vill företag som Gina tricot bidra till en mer hållbar planet bör man överväga att sluta samarbeta med influerare vars livsstil är allt annat än hållbar för klimatet – och sluta producera kläder i överflöd inför varje säsong.

Samtidigt finns det en logik i att företag agerar på det viset. Klimatfrågan har fått en moralisk dimension. Privatpersoner ska skämmas för omedvetna val de gör i sin vardag. Företag som inte agerar klimatsmart ska väljas bort. Ett sätt för stora företag att undgå detta är att säga sig att man gör något fastän man inte gör något. Det är därför vi får se hur kedjor som H&M dumpar begagnade kläder i afrikanska samhällen och Gina tricot ägnar sig åt ”skogsplantering”.

Men det är oärligt mot kunderna, som luras i att tro att de gör något. Tänk om man i stället hade tilltro till sina kunder, informerade dem om vilket klimatavtryck varje plagg de köper har och lät dem fatta egna beslut. Fast det säljer förstås inte lika mycket som tomma löften om guld och gröna skogar.

Annons
Annons
Annons
Annons