Annons

Mikael Hermansson: Våga vägra vattenskoter!

Det är inte en dag för sent att regeringen reglerar vem som får köra vattenskoter.
Mikael HermanssonSkicka e-post
Ledare • Publicerad 16 juli 2020
Mikael Hermansson
Detta är en personligt skriven text i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Stora krafter, små hjärnor och ringa erfarenheter. Barn ska inte köra vattenskoter.
Stora krafter, små hjärnor och ringa erfarenheter. Barn ska inte köra vattenskoter.Foto: Maja Suslin/TT

Glädjedödare! Förbudssamhälle! Kärt barn har många namn. Men det måste finnas gränser för sådant som förhöjer den egna frihetskänslan på andras bekostnad.

En sådan företeelse som fått förbli oreglerad länge är framförandet av en så kallad vattenskoter – sommarens senaste plågoris. Nu avser regeringen att äntligen reglera vem som får köra och under vilka villkor. Reaktionen kommer alldeles för sent.

Annons

Enligt båtbranschens riksförbund Sweboat är vattenskotrar överrepresenterade i olyckorna på sjön. Den största gemensamma nämnaren bakom tillbuden är oseriösa förare, inte sällan alldeles för unga.Visserligen finns det en 15-årsregel på plats sedan förra året, men den är alldeles otillräcklig.

Det finns visserligen en vattenskoterförordning som i normalläget hänvisar all färd till farleder och särskilt avsedda områden. Den där dock så illa skriven att EU-domstolen avfärdat den, vilket fått till följd att det inte förekommer någon tillsyn.

Som Naturvårdsverket formulerar det, framgår den stora uppgivenheten tydligt: ”Den som kör vattenskoter betraktas som ”befälhavare” i lagens mening och har ansvar att köra säkert och inte orsaka skada eller olägenhet för människors hälsa, natur eller miljö. Det ansvaret följer av miljöbalken och sjölagen, som gäller oavsett oklarheter om vattenskoterförordningens legala status”.

Hur många 13-,14- eller 15-åringar kan fungera som ”befälhavare” i alla lägen? Hur många resursstarka föräldrar orkar vägra vattenskoter till de egna barnen när kompisarna redan fått sina och är ute och åker

Mot bakgrund av såväl en alldeles otillräcklig reglering och den betydande risk som det innebär att köra ett motorfordon är det på tiden att det är ”slutlekt”, för att citera infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i samband med regeringens offentliga sommarfika under torsdagen. Den uppmaningen rymmer dock inte så lite kritik mot ministerns egen brist på förutseende och engagemang.

Nog borde Eneroth ha klarat av att långt tidigare ge Transportstyrelsen i uppdrag att ta fram underlag för såväl körkort som utbildning av förare.

Annons
Annons
Annons
Annons