Lennart Hjelmstedt: Tunneln i Varberg lär betala sig
Varberg utgör ju en midja på Västkustbanan, en midja som kraftigt bromsar upp trafikflödet. Det skulle bli stockningar i Varberg utan en tunnel med dubbelspår. Just nu går tunnelbygget in i ett aktivare skede.
Lennart Hjelmstedt
är före detta chefredaktör för Blekinge Läns Tidning och numera bosatt i Varberg.
1880-talets västkustbana gick i en genomskärning närmast nuvarande strandpromenaden. Men på den tiden gick tågen i 35 km/h. Dagens elcykel är snabbare.
Nya lok som gick i 60 km/h och elektrifiering på 30-talet betydde avsevärt större krav på banorna. Nu blev kurvorna för snäva på strandpromenaden och ”tunneln” i Hästhagabergen ersattes 1935 av det nuvarande schaktet. Så har tågens allt högre hastigheter tvingat fram nya genombrott. Men utvecklingen har gått vidare. Dagens snabbtåg som klarar 160 km/h får nu masa sig fram genom Apelviken i väntan på den nya sträckningen.
En gång i tiden fanns det just i Apelviken en hållplats dit boråsarna och ”maraborna” kunde resa om sommaren för att bada. Frågan är hur det blir med den inhemska turismen post coronam.
Varberg borde vara gynnat. 556 000 gästnätter står på spel. Det är vad man noterade 2019. Därutöver har vi dagsbesökarna.
Husvagnscampingarna börjar faktiskt redan fyllas. Ingen kan dock ännu säga om det blir fler eller färre turister. Vad ska en sådan prognos byggas på? Ingen vet ju vilka distansregler som kommer att gälla i juli. Men stugägarna, många från Västergötland, lär handeln ändå kunna räkna med. De anser sig inte vara bortresta när de vistas i Varberg.
När först tunnelplanerna aktualiserades uppstod en motståndsrörelse som ansåg att banan borde dras utmed motorvägen E 6 . Men där ligger ju inte Varberg och en station där skulle alstra busstrafik dit. Pendlarna skulle få långt till tåget. Det vore inte önskvärt. Det ligger i järnvägens natur att den ska gå in i hjärtat av städerna för att bli relevant. Det mesta idag försvaras med klimatet och så även Västkustbanans dragning – trots att man lagt stationerna i Falkenberg och Laholm högst perifert.
Det råder inget tvivel om att järnvägstrafiken kommer att öka i rasande fart. Men lösningen är knappast supertåg av det slag som till ofantliga kostnader projekteras mellan Göteborg och Stockholm. Det är klokare att öka kapaciteten på befintliga banor där det kan göras till en rimlig kostnad och inom rimlig tid och för flertalets behov.
Tunneln lär betala sig.