unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Sjuhäradarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Tuffa tågkampen i Moderaterna och Ulricehamn uppmuntrar och bekymrar

Ulricehamns järnvägsförhoppningar ser ut att ha fastnat i ett ovärdigt prestigespel inom Trafikverket om en sannolik felmätning på en hel mil. Frågan är vem som kan och vill lösa upp knuten.
Så här skisserar tågkonsulten Per Corshammar, som anlitats av kommunen, hur en järnväg skulle kunna dras förbi Ulricehamn.
Så här skisserar tågkonsulten Per Corshammar, som anlitats av kommunen, hur en järnväg skulle kunna dras förbi Ulricehamn.
Detta är en ledarartikel som uttrycker Borås Tidnings politiska linje, som är moderat.

Det är dagens bekymmersamma tågnyhet, och vi återkommer till den senare i texten.

Samtidigt pågår andra mer löftesrika och för hela Sjuhärad intressanta skeenden runt den beramade höghastighetsjärnvägen: Droppen ser ut att urholka den moderata nej-stenen.

Som vi ofta noterat på denna sida var det både förvånande och bekymmersamt när Ulf Kristersson och trafikpolitiska talespersonen, stockholmaren Jessica Rosencrantz, 5 oktober i fjol skrev en debattartikel om att partiet ändrat sig och nu sa nej till idén om höghastighetsjärnväg mellan storstäderna. I samma veva drog Liberalerna, med sin tunga stockholmsflygel, också i nödbromsen.

Men efter Trafikverkets förslag 31 augusti till nya nationell plan och Sverigeförhandlingens bedömning i remissvaret till regeringen om att järnvägen med tänkt utbyggnadstakt inte lär bli färdig förrän år 2095, är möjligen en revolt på väg inom Moderaterna.

Sedan tidigare vet vi att M i Västra Götaland, Jönköping och Östergötland går emot partilinjen. Ordföranden i Östergötland, Christian Gustavsson skrev på måndagen i Dagens Samhälle: ”Jag menar att Moderaterna gjort ett allvarligt misstag när vi backade från vallöftet (...) Vi borde i stället fördjupa vårt engagemang och söka samarbete med regeringen kring en lånefinansiering av projektet (...)”.

En nyckel i maktspelet inför M-stämman i Örebro om ett par veckor har M-distriktet Skåne. Där klev på måndagen inflytelserika regionrådet Carl-Johan Sonesson fram i en intervju i Dagens Industri: ”Om staten kan lånefinansiera detta och frigöra pengar till annat så vore det bra, då hamnar allt i ett nytt läge”, sa han.

Om knappt tre veckor inleds M-stämman. Kanske blir trycket så pass stort att Ulf Kristersson tvingas byta spår om höghastighetsjärnvägen.
Om knappt tre veckor inleds M-stämman. Kanske blir trycket så pass stort att Ulf Kristersson tvingas byta spår om höghastighetsjärnvägen.
Foto: Stina Stjernkvist/TT

Om dessa fyra tunga M-distrikt går samman i Örebro blir det svårt för resten av partiet att hålla emot, och vänder M kommer inte heller finansminister Magdalena Andersson (S) att stå kvar, det är vår bedömning.

Allt medan politiken kämpar med – den avgörande – frågan om lånefinansiering eller inte gör Ulricehamn allt för att komma in på banan igen som stationsort. Men efter kommunens inledande besvikelse på Sverigeförhandlingen kärvar det nu med Trafikverket, och det synes som om den stora myndigheten fastnat i intern prestige.

För att göra en lång historia kort har Ulricehamns egna experter och två olika konsultbolag som räknat och mätt landat i bedömningen att en spårdragning via Ulricehamns stad inte alls blir dyrare än den tänkta sydliga, söder Åsunden.

Inte minst beror detta på att Trafikverket i sin studie, enligt dessa experter, mätt sträckan till Jönköping runt en mil fel. Men trots åtskilliga samtal och möten har Trafikverket inte velat bekräfta detta i ett gemensamt dokument till Sverigeförhandlingen, som ju stått för urvalet av stationsorter.

I stället har Ulricehamns kommun nu på egen hand skickat en hemställan till Sverigeförhandlingen där en formulering lyder: ”Vidare är Trafikverket och Ulricehamns kommun överens om att den nordliga dragningen, vilken medger en station i Ulricehamn, är den kortaste vid en jämförelse med de två sydliga (...).”

Slutklämmen blir till en sorts vädjan: ”Vi ser gärna att Sverigeförhandlingen i sin slutrapport tar hänsyn till dessa yttranden tillsammans med osäkerheterna kring de kostnadsindikationer som Sverigeförhandlingen baserat sitt beslut på. ”

Mattias Josefsson (S), kommunalråd i Ulricehamn - i dag inte så värst glad över tågläget.
Mattias Josefsson (S), kommunalråd i Ulricehamn - i dag inte så värst glad över tågläget.
Foto: Pernilla Rudenwall Petrie

När kommunalrådet Mattias Josefsson (S) i samtal med ledarsidan säger att ”det är frustrerande, men jag förväntar mig att staten i slutändan hanterar skattepengarna varsamt”, är det en signal som statens parter måste ta på allvar.

Det är orimligt om alla märkligheter i beräkningarna kring Ulricehamn tillåts passera utan transparent utredning. Här har såväl Västra Götalandsregionen som traktens riksdagsledamöter, oavsett färg, ett jobb att göra.

Läs mer

Bråket vid stationen: Sex misstänkta för rånförsök

Herrljunga. Polisen: ”Utredningen är prioriterad”
Bråket vid stationen: Sex misstänkta för rånförsök

JUST NU: Boråsare döms i jättehärva – lurade barn till sexställningar

Borås. Efter hela elva dagars rättegång har nu domen meddelats.
JUST NU: Boråsare döms i jättehärva – lurade barn till sexställningar

JUST NU: Boråsföretagare döms till över fem års fängelse för flera våldtäkter

Borås. Så mycket får företagaren betala i skadestånd till offren.
Företagaren fick kontakt med kvinnorna genom en hemsida som riktar sig till BDSM-intresserade.

Illavarslande trendbrott: Fler covidsjuka till Säs

Borås. 42 coronsmittade behöver sjukhusvård – kraftig uppgång efter platåfasen
Illavarslande trendbrott: Fler covidsjuka till Säs

Samhället måste få rätt valuta för alla dessa pengar

Ledare. Satsningar på vägar och järnvägar måste bidra till ett ”transporteffektivt samhälle”. Annars är alla dessa hundratals miljarder bortkastade.
Samhället måste få rätt valuta för alla dessa pengar

Oppositionen kritiserar förhalning av planer på Kulla

Bollebygd. Oppositionen i Bollebygd ifrågasätter behandlingen av eventuell byggnation på Kulla/Fjällastorp och anser att majoriteten förhalar ärendet.
Det råder stor politisk oenighet om eventuell byggnation på Kulla/Fjällastorp.

Boende i centrum akutstänger – blev snabbt en av Borås mest brottsutsatta platser

Borås. På kort tid gick ”Villa Freja” från att vara ett hyllat boende till en av de mest brottsutsatta platserna i Borås.
Boende i centrum akutstänger – blev snabbt en av Borås mest brottsutsatta platser

Säkerhetschefen kritisk till bristfällig kommunikation om Villa Freja

Borås. ”Det är väldigt viktigt att vi som kommun tar vårt ansvar”, säger Rangbar Mohammad.
Rangbar Mohammad, säkerhetschef i Borås stad, menar att det hade kunnat se annorlunda ut runt Villa Freja om säkerhetsavdelningen hade kopplats in tidigare. Arkivbild.

Cieslaks angrepp mot Borås stad: ”Rasism och mobbning”

Borås. Kräver att utredning mot sig avbryts – kritiken mot chefen: ”Mästare på manipulation”
Cieslaks angrepp mot Borås stad: ”Rasism och mobbning”

Olycka: Man avled efter krasch med mc

Borås. Fördes till sjukhus efter en motorcykelolycka på söndagen.
Olycka: Man avled efter krasch med mc

Hans villa totalförstördes i brand: Bott där i fem år

Borås. Har ingen teori om hur den har startat
Hans villa totalförstördes i brand: Bott där i fem år

Fotboll: Elfsborg vann stort efter stark avslutning

Sport. BT rapporterade live.
Per Frick var missnöjd med 1–1 efter första halvleken: ”Vi måste prestera.”