Annons

Tröttsamt vintertema

Det kan inte vara lätt att vara tågvärd denna vinter. Tacksamhet är väl inte det som främst möter dem som direkt får stå till svars för SJ:s förseningar.
Ledare • Publicerad 19 februari 2010
SJ:s x 2000-tåg har varit särskilt drabbade denna vinter.
SJ:s x 2000-tåg har varit särskilt drabbade denna vinter.Foto: Ingvar Karmhed / SvD / SCANPIX

Personal på Stockholms central vittnar om att smoc-kan har hängt i luften när stressade och frustrerade pendlare tvingats konstatera att tåget är inställt. Det är lätt att skjuta budbäraren istället för att rikta vreden mot dem som faktiskt kan påverka situationen, nämligen ansvariga på Banverket och SJ.

Vinterns dystra förseningsstatistik ledde igår dock fram till en utfrågning i riksdagens trafikutskott av SJ, Banverket och ett antal operatörer. Det är bra att våra folkvalda offentligt försöker finna svar i en fråga som verkligen engagerar medborgarna. Samtidigt bär ju denna riksdag och regering liksom tidigare diton också delvis ansvaret för att det förekommer så många växelfel och krånglande signalsystem.

Annons

Under en lång rad av år har Sverige tillhört de länder i EU som lägger minst pengar på underhåll av banvallar, spår och den teknik som får trafiken att flyta. SJ:s vd Jan Forsberg menade att det handlar om en miljard kronor för lite per år under en tioårsperiod.

Samtidigt är det smått löjeväckande att SJ köper in tåg som inte klarar vinterklimatet (Ekot 18/2). Är det snålheten som bedrar visheten? Köper man in billigare men sämre anpassade tåg och hoppas på det bästa? Statens Järnvägar går sedan ett antal år tillbaka med vinst. Hur investeras dessa pengar?

Det borde kunna göras mycket mer för att förbättra servicen, undvika förseningar och dessutom vara mer generös mot drabbade passagerare. Nu diskuteras det att höja ersättningsnivåerna och dessutom sänka villkoren för ersättning. Det är bra, men ett leende och en måltidskupong bidrar också till en bättre stämning.

Under januari månad i år var 16 procent av SJ:s tåg i persontrafik försenade. 27 procent av X 2000-tågen nådde sin destination över en kvart försenade, medan pendeltågen höll tiden till 91 procent.

Varken Banverket, SJ eller politiker kan råda över naturens nycker, som den ovanligt snörika vintern.

Järnvägssystemet måste vara anpassat till svenska förhållanden, men det är närmast omöjligt att förebygga älgolyckor, som ökat två till tre gånger, och det är omöjligt att skydda sig mot de snöstormar som drabbat stora delar av landet gång efter annan.

Men faktum kvarstår. Historien om snön och tågförseningarna spelas upp varje år. SJ måste bli bättre på att lära sig av misstagen.

Ledarredaktionen

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons