Annons

Smaklöst, inte olagligt

Mer än en förälder har nog velat styra barnens blickar åt annat håll när de passerat vissa löpsedlar och reklamskyltar i affärer och på stan. Man behöver sannerligen inte vara särskilt pryd för att tycka att sexualiseringen av det offentliga rummet tar sig väl grova uttryck emellanåt.
Ledare • Publicerad 13 augusti 2008

Därför var det lätt att känna viss sympati för Göran Persson när han för några år sedan i ett tal om jämställdhet beskrev sin oro för det sexualiserade språkbruket och bilderna han såg i reklam och medier.

Dock nöjde sig inte Persson med detta utan såg framför sig en ny myndighet och lagstiftning. Det fick publicister och reklammakare att, på goda grunder, rasa samtidigt som regleringsvänliga feminister jublade. Dessbättre blev det ingen lagstiftning. Utredarens förslag fick i våras tummen ner av jämställdhetsminister Nyamko Sabuni och på onsdagen kom reklambranschens reaktion, en ny ombudsman vars viktigaste uppgift blir att stoppa sexistisk reklam.

Annons

Reklamombudsmannen har inrättats av branschorganisationen Sveriges Annonsörer och det går inte på förhand att veta hur effektiv Elisabeth Trotzig kommer att kunna vara i sitt arbete. Men aktörerna i reklambranschen är förstås inte dummare än att de begriper att här står förtroende på spel. Dessutom, även om lagstiftningshotet för tillfället är avvärjt, kan det finnas klåfingrigare regeringar än den nu sittande som gärna tar upp det ratade förslaget.

Tanken är att missnöjda konsumenter till reklamombudsmannen enkelt ska kunna anmäla reklam de är kritiska till. Däremot är den nya ombudsmannen ingen domstol. Sexistiska reklamkampanjer kommer inte att rendera tid bakom lås och bom men väl uthängning i media. Men så är också självsanering och ständig kamp för bättre omdöme långt mer smakfulla vapen mot dålig reklam än lagar som inskränker yttrandefriheten.

Framförallt bör man komma ihåg att konsumentens makt är stor. Minns i somras när Ellos gjorde reklam med bild och text för minibikini i storlek 62 (alltså för ett par månader gamla flickor). En 50-talsinspirerad volangbikini i poplin som enligt reklamen ”framhäver bysten.”

Föräldrarna, det vill säga de som skulle lockas att lägga pengar på eländet, blev förstås upprörda. Och Ellos gjorde det enda rätta, stoppade försäljningen snabbt som ögat och bad om ursäkt.

Ibland behövs alltså inte ens en reklamombudsman för att stoppa omdömeslös reklam.

Ledarredaktionen

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons