Annons

Sent – men välkommet – med skärpta regler för elsparkcyklar

Synd att det krävdes dödsfall och protester för att uthyrningsföretagen skulle öka säkerheten med elsparkcyklar, men nu är det förhoppningsvis slut på olyckor som hade kunnat undvikas.
Ledare • Publicerad 12 oktober 2021
Detta är en ledarartikel som uttrycker Borås Tidnings politiska linje, som är moderat.

”Nu styr vi upp elsparkcyklarna”, är rubriken till en debattartikel skriven av Joar Bjelkholm, regionchef för elsparkcykelföretaget Tier mobility som är verksam i Borås, (BT 12/10).

Bland skärpningarna finns sänkt hastighet och hårdare kontroll kring parkering. Fordonen ska förses med registreringsskyltar så att vårdslösa förare och felparkeringar ska kunna upptäckas. Fler parkeringsställ planeras, vilket är en fortsättning på en liknande satsning i Stockholm där Tier och branschkollegan Voi har gått samman i en investering på omkring 100 parkeringsställ.

Annons

Ytterligare en kommande åtgärd innebär att användarna ska fota den parkerade elsparkcykeln.

Så smidigt och enkelt, och så olyckligt att det inte genomfördes förrän nu!

Förändringarna i sig är utmärkta. Men de positiva reaktionerna på förbättringarna grumlas av att dessa genomförs först efter att allvarliga olyckor har skett. Nyligen dog en äldre man i Västerås efter att han cyklade omkull när han kolliderade med en elsparkcykel som låg slängd på cykelbanan.

Företaget som ägde det felparkerade fordonet, Voi, beklagade det inträffade och sade i en intervju med Svenska Dagbladet att de ”som operatör givetvis har ett ansvar i att utbilda användare i hur de ska hantera och parkera elsparkcyklarna.”

Inget gott kommer ur en olycka med dödlig utgång, men den kan åtminstone leda till ökad säkerhet inför framtiden.

”Så smidigt och enkelt, och så olyckligt att det inte genomfördes förrän nu!”
Kajsa Kettil

Om verklig förändring ska ske behövs fortsatta påtryckningar. Tiers debattartikel kommer i ett läge där allt större press börjar ställas på de företag som hyr ut elsparkcyklar. Branschen vet naturligtvis att många andra europeiska länder har genomfört omfattande regelskärpningar, och i Sverige kräver Moderaterna, Centerpartiet, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna att regeringen agerar mot problemen runtom i landet. Statsminister Stefan Löfven (S) medgav häromdagen att Stockholm har för många elsparkcyklar och för dålig ordning, men att det är upp till landets kommuner att lösa problemen. (TT/DN 8/10)

En utblick i Europa visar att det i bland annat Tyskland, Frankrike, Danmark och Norge har krävts rejäla åtstramningar för att minska antalet olyckor där förare och andra trafikanter skadas eller dör. Det bör även Sverige göra.

Elsparkcyklar erbjuder en värdefull mikromobilitet där förarna snabbt och smidigt kan ta sig från a till b inom våra städer, samtidigt som färdmedlet bidrar till att minska miljöskadliga utsläpp. Om detta ska vara möjligt måste det vara obligatoriskt för de uthyrande företagen att hitta lösningar så att fordonen körs, hanteras och parkeras så säkert som möjligt.

I Borås rullade förra veckan 250 nya elsparkcyklar ut på gatorna. Det innebär att boråsarna har stora möjligheter att välja ett smidigt och miljövänligt alternativ vid kortare resor. Med detta följer den enskilde användarens ansvar att köra och parkera säkert.

Men den senaste etableringen innebär också att de numera tre närvarande företagen Tier, Bird och Bolt har mycket att leva upp till.

Kajsa KettilSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons