Annons

Mikael Hermansson: Positiv minskning men alldeles för liten ökning

82 procent av alla nyregistrerade bilar i februari drivs med bensin eller diesel. Det är inte hållbart.
Mikael HermanssonSkicka e-post
Kortledare • Publicerad 4 mars 2019
Mikael Hermansson
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Omställningen från fossildrivet till alternativa bränslen eller eldrift går för långsamt.
Omställningen från fossildrivet till alternativa bränslen eller eldrift går för långsamt.Foto: Larsen, HÂkon Mosvold

Att antalet nyregistrerade bilar, enligt intresseorganisationen Bil Sweden, minskar med 15 procent i februari är ett positivt men också tveeggat besked. Låt vara att det kommer ut färre bilar som bidrar till sämre luftkvalitet, trängsel på redan överfyllda vägar och – ej att förglömma – till att klimatomställningen går långsammare. Men orsaken till minskningen är i första hand ett sämre humör hos hushållen, som hellre än att köpa ny bil håller i pengarna lite längre. Kortare sagt: Vi går mot sämre tider.

Granskar man statistiken lite närmare framstår det dock att att elbilar och laddhybrider ökande med 52 procent i jämförelse med samma månad förra året, och att andelen laddbara bilar av alla nyregistreringar har fördubblats. Men säg den glädje som består: Fortfarande är 45 procent respektive 37 procent av alla nyregistrerade bilar bensin- eller dieseldrivna.

Om inte tiderna ska bli ohållbart onda måste omställningen gå mycket snabbare. Fossilbränsledrivna bilar bör i rimlighetens namn fasas ut så fort som möjligt. Skiftet till alternativa bränslen och framför allt eldrift kan inte vänta. Här måste staten bjuda till och rikets lagstiftare vara uppfinningsrika.

Annons
Annons
Annons
Annons