Annons

Olofssons kristallkula

En vecka kan vara en lång tid i politiken.
Ledare • Publicerad 12 december 2008

Fråga bara näringsminister Maud Olofsson. Den 2 december vägrade Olofsson att släppa till pengar till den svenska fordonsindustrin. Här skulle inte spekuleras i skattebetalarnas pengar, var budskapet då. Men i går, efter att USA:s representanthus beviljat ett krispaket om 14 miljarder dollar till amerikansk bilindustri, var det annat ljud i skällan.

Plötsligt framstår samma Maud Olofsson som storkramare av svensk fordonsindustri. Ministern lovade inte bara stödpaket här och nu, hon lovade också att vi kommer att ha kvar biltillverkning inom Sveriges gränser även om 20 år.

Annons

Hur en minister mitt under en av bilbranschens värsta kriser kan dela ut sådana löften är helt oförståeligt. Kanske har hon drabbats av samma fixering vid svenska produkter som statsminister Reinfeldt? Vilka av de andra industrier som drabbats av varsel ska lovas evig verksamhet inom Sveriges gränser? Svenska kullagerfabriken? Stålindustrin?

Stödpaketet om totalt 28 miljarder kronor, uppdelat på tre segment, innebär dock dessbättre inte att staten går in och ta över delar av Volvo och Saab.

En del på tre miljarder går till forskning och utveckling, en är en statlig lånegaranti (20 miljarder kronor) medan den tredje utgörs av en undsättningsfond för företag med likviditetsproblem (fem miljarder).

Utställningen av krediter för tankarna till stödet av de svenska bankerna i början på 1990-talet. Om pengarna används väl kommer de förhoppningsvis tillbaka till staten i sinom tid. Det handlar ju tack och lov inte om några subventioner eftersom pengarna är villkorade och kräver säkerhet. Garantierna är heller inte orimliga då hårt ansatta underleverantörer kan få sin betalning.

Ändå ges intrycket att paketet kastats fram för att tillfredsställa opinionen och fordonsindustrin. Är det inte lite sent att först nu satsa stort på forskning och utveckling? Borde inte dessa resurser ha skjutits till för flera år sedan?

Det stora och grundläggande problemet är ju hur Saab och Volvo ska få avsättning för sina gamla produkter. Inte heller Maud Olofsson har svaret på den frågan.

Ledarredaktionen

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons