Annons

Kajsa Kettil: Nu får det vara sluttjafsat om tågsträckan Borås-Göteborg

Det vore högst olämpligt om intern, västsvensk oenighet försenade järnvägen mellan Borås och Göteborg.
Kajsa KettilSkicka e-post
Ledare • Publicerad 23 januari 2024
Kajsa Kettil
Detta är en personligt skriven text i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Planeringen av tågsträckan Borås-Göteborg ser ut att försenas ytterligare.
Planeringen av tågsträckan Borås-Göteborg ser ut att försenas ytterligare.Foto: Jan Pettersson

Vid förra veckans partiledardebatt uppmanade statsminister Ulf Kristersson (M) flera gånger oppositionen att ”hoppa på tåget” i bemärkelsen att haka på regeringens politik. En rapp Nooshi Dadgostar (V) ställde då den befogade frågan om vilka tåg han syftade på, eftersom det inte finns några tåg som går i tid.

Ordväxlingen livade upp en annars ganska torr debatt. Men anledningen till att skämtet var roligt var att det är sant, om än i något tillspetsad form.

Annons

Det är dock inte främst riksdagsledamöter med årskort på SJ (alternativt tillgång till Säpobil) som besväras av landets bristfälliga eller obefintliga tågtrafik. Det är framför allt vanliga resenärer som försöker ta sig till och från jobb och studier som påverkas. Och även om planer har funnits, och finns, på bättre kommunikationer blir ingen längre överraskad över att planerna precis som tågen dras med förseningar.

På tisdagen kom beskedet att projektet med järnvägssträckan mellan Borås och Göteborg riskerar att haverera. Orsaken är att de berörda kommunerna inte kan komma överens, detta eftersom Härryda kämpar för en station i Mölnlycke som övriga kommuner inte vill ha. Den dyrare prislappen – Härrydas förslag ryms inte inom statens budget – och längre restiden ställer inte de övriga kommunerna längs sträckan upp på.

Det innebär att kommunerna misslyckades med regeringens uppmaning att komma överens om ett upplägg före årsskiftet. Visserligen kan det diskuteras hur rättvist det var av regeringen att för drygt ett år sedan (dagen före julafton 2022) först avbryta det större höghastighetsprojektet inklusive att pausa sträckan Borås-Göteborg, låta Trafikverket snabbutreda sträckan och sedan dumpa planeringen av sträckan på de berörda kommunerna.

Uppdraget från regeringen innebär att kommunerna ska komma fram till en bred överenskommelse. Det är inte samma sak som att alla ska vara hundraprocentigt nöjda. Någon lätt uppgift är det inte, men med tanke på hur viktigt det är att så snabbt som möjligt få till vettiga resmöjligheter mellan Västsveriges två största städer samt Landvetter flygplats borde alla inblandade se till helheten i stället för att prioritera lokala intressen. Om en enskild aktör inte anser att järnvägen brådskar – och därför prioriterar en station i sin närhet framför god kollektivtrafik för den geografiska regionen i stort – går det ut över såväl arbetspendlare som näringsliv och offentlig verksamhet.

Utan smidiga tågförbindelser mellan Borås och Göteborg tar resorna för lång tid, västsvenskarnas tålamod prövas och tillväxten bromsas.

Annons
Annons
Annons
Annons