Annons

Anela Murguz: Mordet på C Gambino borde lämna lika stort eko efter sig som Einár

Vad gör det med ungdomar när artister de lyssnar på dödas i ett meningslöst krig?
Anela MurguzSkicka e-post
Ledare • Publicerad 5 juni 2024 • Uppdaterad 5 juni 2024
Anela Murguz
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
C Gambino tilldelas nyligen priset Årets Hiphop vid Grammisgalan. På tisdagskvällen sköts han till döds i Göteborg.
C Gambino tilldelas nyligen priset Årets Hiphop vid Grammisgalan. På tisdagskvällen sköts han till döds i Göteborg.Foto: Pontus Lundahl/TT

De senaste årens intensiva debatt om kopplingarna mellan gangsterrapen och gängkriminaliteten har fått en ny inramning i och med mordet på hiphopartisten C Gambino.

Vid 23-tiden på tisdagskvällen larmades polis till Hisingen i Göteborg där en 26-årig man skjutits till döds vid ett parkeringsgarage. På onsdagsförmiddagen kunde polisen bekräfta att brottsoffret var artisten som nyligen prisades med en Grammis i kategorin årets hiphop.

Annons

Det dröjde inte länge innan kommentarsfälten fylldes av föraktfulla kommentarer som gjorde gällande att avsändaren minsann inte har en aning om vem denne C Gambino är. Syftet är ofta att göra sig märkvärdig genom att markera ett avstånd till den svenska hiphop- och rapkulturen. Men då uppvisar man också en ovilja, eller kanske rentav en oförmåga, att förstå ett av de mest akuta samhällsproblemen som Sverige står inför.

Polisen vid platsen där hiphopartisten C Gambino sköts till döds.
Polisen vid platsen där hiphopartisten C Gambino sköts till döds.Foto: Adam Ihse/TT

På grund av de nära anknytningarna till den organiserade brottsligheten kan den svenska hiphopen och rapen inte behandlas som vilken annan musikgenre som helst. Det går inte att skilja på verk och person. Det har inte minst mordet på Nils ”Einár” Grönberg hösten 2021 visat. Textrader, strofer och streams kan få dödliga konsekvenser. Det behöver de musikinstitutioner som delar ut priser förhålla sig till.

”C Gambino var kanske inte utåt sett den största i sitt slag. Men många ungdomar vet vem han var och enligt hiphopexperter var han på väg mot den absoluta toppen.”

Men faktum kvarstår att hiphop – tillsammans med pop – är den största musikgenren bland unga. C Gambino var kanske inte utåt sett den största i sitt slag. Men många ungdomar vet vem han var och enligt hiphopexperter var han på väg mot den absoluta toppen. För knappt en vecka sedan släppte han den nya låten ”Sista gång”. Det som skulle bli den sista låten, i vad som förmodas vara ett försök att lägga artistkarriären på hyllan, blev också det på ett betydligt mer brutalt och tragiskt sätt.

Det är i skrivande stund svårt att se om mordet på honom kommer att få lika stora efterverkningar som mordet på Einár fick. Einár var känd för en bredare massa, uppvuxen i ett finkulturellt kändissammanhang och mördades dessutom i ett typiskt medelklassområde i Stockholm. C Gambino var en anonym och maskerad kille med utländsk bakgrund som mördades i ett område i Göteborg som polisen klassar som ett utsatt område.

Alldeles oavsett kan man inte låta bli att undra vad det gör med ungdomar när artister de lyssnar på, vars musik de förknippar med minnen i deras lilla vardagsliv, dödas i ett meningslöst krig, som många av dem dessutom själva bevittnar och är en del av.

Vuxna runt omkring dem borde i högre grad börja fundera över hur denna våldsepidemi påverkar svenska ungdomar, i stället för att spela dumma.

Annons
Annons
Annons
Annons