Annons

Lars Stjernkvist: M:s arbetslinje löser inte grundproblemet

Utbildning behövs lika mycket som enklare jobb för att mota bort arbetslösheten.
Lars Stjernkvist
Gästkrönika • Publicerad 20 oktober 2021
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven (S) och Moderaternas partiledare Ulf Kristersson (M) möter pressen efter partiledardebatten i Agenda i SVT.
Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven (S) och Moderaternas partiledare Ulf Kristersson (M) möter pressen efter partiledardebatten i Agenda i SVT.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Det måste löna sig att arbeta, konstaterade Moderaternas Ulf Kristersson i SVT-Agendas partiledardebatt. Vi har hört det förut. Moderaternas arbetslinje är väl känd. Det måste bli billigare för företagen att anställa och för den arbetssökande måste det vara mer lönsamt att gå till jobbet än att stanna hemma.

Dagens krönikör

Lars Stjernkvist

är före detta kommunpolitiker och partisekreterare för Socialdemokraterna.

Kristersson och Moderaterna har onekligen en poäng. Det är med arbete som vi betalar vår välfärd. Alla behövs verkligen, och därför är det viktigt att det lönar sig att arbeta.

Annons

Förresten, han har en poäng till. Nästan 400 000 var i slutet av förra månaden registrerade som arbetslösa, och även om det ljusnar på arbetsmarknaden verkar det som om långtidsarbetslösheten har bitit sig fast på en oroväckande hög nivå. Nästan 200 000 svenskar, ett helt Uppsala, har gått utan jobb i minst ett år. Många kommer från länder där villkoren för dem som sliter och släpar varje dag är betydligt sämre än för den som inte har något jobb i Sverige.

Men det finns en hake med Moderaternas arbetslinje. Det löser inte själva grundproblemet.

”Bland nästan 400 000 arbetssökande finns det självklart många som kan bli utmärkta lastbilschaufförer och industriarbetare och det finns en del som kan bli utmärkta ingenjörer.”
Lars Stjernkvist

Härom morgonen kunde vi på nyheterna höra att transportföretagen skriker efter chaufförer. Det fattas redan idag tusentals och det kommer att behövas 50 000 nya chaufförer under de kommande tio åren. Jag lovar, det var inte det sista skriket av det här slaget vi hörde. I stort sett alla prognosmakare är ense om att det stora problemet i framtiden kommer att vara kompetensförsörjningen. Inom i stort sett alla yrkesområden förutspås det en brist i framtiden. Det kommer att behövas it-tekniker, undersköterskor, psykiatriker, industriarbetare och som sagt chaufförer och mycket annat. Helt enkelt därför att vi har en befolkningsprofil som gör att andelen i förvärvsarbetande ålder stegvis sjunker. Arbetsgivarna måste konkurrera om färre arbetssökande.

Sveriges kommuner och regioner har räknat ut att de i stort sett behöver anställa varenda nyutexaminerad akademiker för att klara sina behov i framtiden. Då blir det ingen över till näringslivet.

Om a-kassan och lönerna pressas ner kan det möjligen skapa en del så kallade enkla jobb, men det kommer inte bli en enda ny chaufför.

Grundproblemet är att de som söker arbete saknar den utbildning som krävs idag och som kommer att krävas i framtiden. Jag vet, alla kan inte utbilda sig. Det behövs även jobb som inte kräver en formell utbildning. Jobb som kanske kommer fram om det blir billigare att anställa.

Men bland nästan 400 000 arbetssökande finns det självklart många som kan bli utmärkta lastbilschaufförer och industriarbetare och det finns en del som kan bli utmärkta ingenjörer. Därför behöver vi satsa på utbildning, mycket utbildning.

Jo, det måste finnas en morot som gör att enskilda går från arbetslöshet till skolbänken och praktikplatsen. Viktigast är emellertid att det finns en utbildning att gå till.

Annons
Annons
Annons
Annons