GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Daniel Åkerman: Låt stöldligorna sjunga på sista versen

En av våra värsta återkommande sommarplågor är tillbaka. Utländska stöldligor har efter ett uppehåll under pandemin åter börjat operera i Sverige. Det är dock ingen naturlag att stöldgods värt miljarder ska föras ur landet.
Daniel ÅkermanSkicka e-post
Gästkrönika • Publicerad 28 juli 2022 • Uppdaterad 28 juli 2022
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Arrangerade bilder på inbrott.
Arrangerade bilder på inbrott.Foto: Stina Stjernkvist/TT

I juni rapporterade Polismyndigheten (14/6) resultaten från en gemensam Europolinsats mot internationella kriminella nätverk. Bara i Sverige ledde operationen till 30 gripanden. Här beslagtogs misstänkt stöldgods värt över fem miljoner kronor. Exempel på några av beslagen var 1 500 smycken, stulna båtmotordelar värda 150 000 kronor och byggmaskiner värda 100 000 kronor.

Dagens krönikör

Daniel Åkerman

är medarbetare vid Svenska Nyhetsbyrån, SNB.

Att insatsen gett sådant resultat är självklart goda nyheter, men den pekar tyvärr på ett större problem. Polisen konstaterar att de internationella nätverken har börjat arbeta över nationsgränser igen, efter att ha hindrats av coronapandemins reseförbud och nedstängningar. Det är knappast goda nyheter.

De utländska ligorna begår en stor del av alla stölder i Sverige, bland annat 90 procent av bilar, bildelar, båtmotorer och jordbruksmaskiner. Därtill ligger de bakom omkring vartannat bostadsinbrott. Värdet på stöldgods som förs utomlands beräknas till 1,5 miljarder kronor om året.

Att de internationella nätverken kan bedriva så omfattande plundringståg här beror på att det i praktiken är riskfritt. Uppklarningsgraden för exempelvis bildelsstölder är lägre än en procent. Sverige tycks också vara mer utsatt än andra länder. I försäkringsbolaget Ifs senaste bilbrottsbarometer konstateras att till exempel Finland har betydligt färre bilrelaterade stölder trots att det är kortare avstånd till de länder där ligorna är baserade.

”Att de internationella nätverken kan bedriva så omfattande plundringståg här beror på att det i praktiken är riskfritt.”
Daniel Åkerman

En förklaring är att Finland har en särskild brottsbekämpande myndighet för gränsbevakning. Det är en klar skillnad mot Sverige. Tullverket har länge saknat tillräckliga verktyg för att stoppa stöldgods som förs ut ur landet. Visserligen har Tullen sedan 2021 befogenhet att beslagta stulet gods, men det tycks inte ha gjort någon större skillnad eftersom den saknat instruktioner och resurser att kontrollera utgående gods.

Några som vill ändra på situationen är Moderaterna, vilka nyligen lanserade (13/7) en serie förslag för att få bukt med stöldligorna. Framför allt vill partiet stärka just Tullverkets roll genom att ge det i uppdrag att utföra fler stickprovskontroller, kriminalisera smuggling ut ur landet, ge Tullen tillgång till passageraruppgifter och låta dess tjänstemän bära vapen.

Därtill vill partiet höja minimistraffet för grov stöld med sex månader till ett års fängelse och införa obligatorisk häktning. Det är viktiga steg, men M borde löpa linan ut och göra Tullen till en brottsbekämpande myndighet under justitiedepartementet.

Rätt prioriteringar i fokus och resurser kan göra skillnad. Moderaternas förslag visar att svenskar inte behöver vara utlämnade åt ligorna.

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.