Annons

Kajsa Kettil: Låt nästa steg bli böter för dumpade elsparkcyklar

Satsa gärna en halvtidstjänst på att rensa upp bland felparkerade elsparkcyklar – och låt det svida i de uthyrande företagens plånböcker.
Kajsa KettilSkicka e-post
Ledare • Publicerad 8 september 2022
Kajsa Kettil
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
S vill lägga en halvtidstjänst på att samla upp elsparkcyklar som har dumpats på fel ställen.
S vill lägga en halvtidstjänst på att samla upp elsparkcyklar som har dumpats på fel ställen.Foto: Lars-Göran Rydqvist

Sedan den 1 september är det förbjudet att köra elsparkcykel på gångbanor. Det är inte heller tillåtet att parkera fordonet varsomhelst på gång- och cykelbanor, utan endast vid särskilda cykelställ och uppställningsplatser.

När undertecknad promenerade längs Allégatan samma morgon som den nya lagen trädde i kraft, tog det ungefär en halv minut innan det var dags att väja för en elsparkcykel som kom susande på trottoaren.

Annons

Om färden berodde på okunskap eller nonchalans hos föraren spelar mindre roll. Poängen är att alltför många trafikanter kör och dumpar elsparkcyklar där det är otillåtet.

Det måste förändras, inte minst för att alla laglydiga elsparkcykelförare ska kunna fortsätta använda det klimatsmarta och smidiga transportmedlet utan att begränsas av ytterligare lagskärpningar. Och det ska poängteras att uppmärksamheten kring det relativt nya fordonet har bidragit till att öka trafiksäkerheten utan att elsparkcyklarna måste förbjudas.

Därför är det välkommet att två lokala partier nu ger sig in i debatten. Till BT tidigare i veckan konstaterade Ulf Olsson (S), kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande, att elsparkcyklarna är här för att stanna, men att de som står fel ska omhändertas (BT 5/9). Socialdemokraterna vill därför avsätta en halvtidstjänst till arbetet. Tanken är att ägaren sedan kan hämta ut fordonet mot en avgift som motsvarar kommunens arbetsinsats.

”Om så inte skulle bli fallet fyller KD en viktig funktion som vakthund intill den kommunala skattkistan.”

Det är ett utmärkt förslag. Därför kan det vid en första anblick verka onödigt av Kristdemokraterna att ifrågasätta S-lösningen. Oppositionsrådet Niklas Arvidsson (KD) är visserligen positiv till åtgärder som skapar ordning och reda, men tillägger att det är tveksamt om skattebetalarna ska bära kostnaderna.

Nu är ju planen att satsningen ska vara självfinansierande i och med att ägarna får betala en avgift för att få tillbaka sina felparkerade elsparkcyklar. Men om så inte skulle bli fallet fyller KD en viktig funktion som vakthund intill den kommunala skattkistan.

Det allra bästa vore dock att uthyrarna såg till att fordonen återlämnades på ett korrekt sätt vid avsedda ställ och uppsamlingsplatser. Så länge det inte sker är S-förslaget ett rimlig åtgärd. Men bara under en period för att se om ägarna ser till att deras kunder sköter sig.

Nästa steg bör vara att göra det möjligt att utfärda saftiga böter för varje felparkerad elsparkcykel.

Annons
Annons
Annons
Annons