Annons

Lärare ska hållas högt, inte hängas i sociala medier

Gör barnen en tjänst och befria dem från kundmentaliteten i skolan
Ledare • Publicerad 25 januari 2020
Detta är en ledarartikel som uttrycker Borås Tidnings politiska linje, som är moderat.
Gärna föräldraengagemang i skolan, men att hänga ut lärare i sociala medier är att göra barnen och undervisningen en otjänst.
Gärna föräldraengagemang i skolan, men att hänga ut lärare i sociala medier är att göra barnen och undervisningen en otjänst.Foto: Gorm, Kallestad

Vid sidan om nedskärningar, orimliga krav, dokumentation och på tok för lite planeringstid kan landets lärare lägga till ytterligare en sak på listan över arbetsmiljöproblem: Föräldrar som beter sig som om de vore missnöjda kunder på en marknad.

Föräldrar som pressar lärare och rektor vid betygsättning känns igen sedan tidigare. Men att föräldrar hänger ut skolpersonal på Facebookgrupper är relativt nytt, och i en avhandling från Malmö universitet framgår nu att det är ett arbetsmiljöproblem för många lärare och rektorer. Framförallt handlar det om diskussioner kring skolan som i vissa fall eskalerar till att föräldrar skriver negativt om enskilda lärare. Som om en föräldragrupp på Facebook skulle lämpa sig för den typen av invändningar.

Annons

Att föräldrar engagerar sig i sina barns skolgång är i grunden ett positivt tecken, och något som i förlängningen gynnar eleven. Problemet är att engagemanget på senare år ändrat karaktär i takt med att lärares status successivt minskat. Från att elevens egna prestationer påverkar betygen till att föräldrar numera lägger hela ansvarsbördan på läraren.

Tror man innerligt på att ens eget barn inte kan påverka sina skolresultat genom att plugga hårdare ligger det inte särskilt långt ifrån att man som förälder försöker påverka undervisningen. År 2016 gjorde Lärarnas Riksförbund en undersökning där sju av tio tillfrågade lärare upplevde att elevers föräldrar försökte påverka deras undervisning. Förutom det uppgav lärarna även att föräldrarnas påverkan ökat över tid.

Det är lika galet som att man som patient skulle komma med invändningar på hur en läkare genomför en njurtransplantation. Eller att ha synpunkter på hur ingenjörer och arkitekter bygger broar när man själv saknar relevant utbildning på området.

Att det finns föräldrar som tar sig friheten att diktera undervisningen hänger förstås samman med de senare årens förändringar som skett i skolan. Det fria skolvalet är ett fantastiskt privilegium i valfrihetens namn. Men den har i kombination med skolpengen gjort den svenska skolan till något av en kvasimarknad som uppmuntrar många föräldrar till att bete sig som missnöjda kunder. Och eftersom finansieringen av skolan hänger på detta kan skolledningar i många fall inte göra annat än att vika sig för den obefogade kritiken. Annars riskerar ju kunden att byta leverantör.

Även om denna ordning innebär en påfrestning för många lärare och deras arbetssituation är det i slutändan eleverna som är de stora förlorarna på kundmentaliteten i skolan. Ty det är deras undervisning som påverkas negativt när andra än lärare påverkar den. Detta samtidigt som de går ut ur skolan inlindade i en falsk tro om att man kan få som man vill bara man beter sig som en missnöjd kund, och blir därmed också sämre rustade för framtiden. För – tack och lov – finns det arbetsplatser och andra former av relationer som inte accepterar det beteendet.

Det bästa dessa föräldrar kan göra för sina barn är att själva vara goda föredömen genom att inte hänga ut deras lärare på nätet.

Annons
Annons
Annons
Annons