Annons

Anela Murguz: Inför åldersgräns för vissa hudvårdsprodukter

Det är lätt för föräldrar, butiksägare och influencers att peka finger åt varandra när det gäller barns intresse för avancerad hudvård. Låt därför politiken ta ett helhetsansvar – och inför åldersgräns för hudvårdsprodukter som är skadliga för unga.
Anela MurguzSkicka e-post
Ledare • Publicerad 16 mars 2024
Anela Murguz
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Unga tjejer använder hudvård i allt större utsträckning. Långt ifrån alla produkter är skadliga, men nu varnar hudläkare för att vissa ämnen riskerar att leda till kroniska hudsjukdomar.
Unga tjejer använder hudvård i allt större utsträckning. Långt ifrån alla produkter är skadliga, men nu varnar hudläkare för att vissa ämnen riskerar att leda till kroniska hudsjukdomar.Foto: Kajsa Kettil

Den västsvenska komikern Kaeli Abdi har skämtsamt sagt i ett av sina filmklipp på TikTok att det finns tre personer hon fruktar: Gud, sin mamma och 12-13-åringarna i butikskedjan Normal. Normal har inte någon chef, fortsätter hon, det är 12-13-åringarna som styr butiken.

Videon har nästan 20 000 gilla-markeringar, vilket inte är konstigt. Alla som någon gång har passerat en Normal-butik lär ha lagt märke till den mycket unga kundkretsen som lyriskt traskar genom butiken. I dagarna har BT:s reportrar Matilda Spetz och Jennie Ölund beskrivit hur fenomenet, som även märks i Normal-butiken i Pallashuset i Borås, i hög grad hänger ihop med TikTok.

Annons

2023 var TikTok den sociala plattform som växte mest. Enligt Internetstiftelsen är appen störst bland 00-talister – 75 procent av dem använde TikTok under förra året. Med andra ord är det många ungdomar som dagligen möts av innehållet, och inte minst de skönhetsideal som sprids på plattformen. Det märker butikerna av. Men så även de som berörs. Förra veckan träffade BT (5/3) exempelvis tre gymnasieungdomar som berättade hur viktigt utseendet är för dem i deras vardag.

”Det växande intresset för hudvård, framför allt bland yngre flickor, måste nog börja betraktas som ett samhällsproblem.”

Att vara mån om sitt utseende behöver inte vara fel. Men det växande intresset för hudvård, framför allt bland yngre flickor, måste nog börja betraktas som ett samhällsproblem. Att unga sällan behöver den avancerade hudvårdsrutin som trendar på sociala plattformar är en sak. Betydligt allvarligare är att hudvårdsintresset leder in många på hudvård som innehåller aktiva ingredienser, såsom olika syror och vitaminer som exfolierar det yttersta hudlagret. Det ska poängteras att aktiva ingredienser inte är farliga i sig, då det kan finnas ett behov av sådana produkter för den som lider av någon specifik hudåkomma. Men på barn kan det i värsta fall orsaka skador. Detsamma gäller även vid överdrivet användande.

Yngre tonårsflickor använder avancerad hudvård i allt större utsträckning, något som enligt hudläkare riskerar att skada deras hud.
Yngre tonårsflickor använder avancerad hudvård i allt större utsträckning, något som enligt hudläkare riskerar att skada deras hud.Foto: Kajsa Kettil

Nu varnar dessutom hudläkare för att kroniska hudsjukdomar kommer att öka bland barn, till följd av hudvård har blivit en trend. Och som vanligt skyller alla på varandra. Butikerna och influencers tycker det är föräldrarnas ansvar. Föräldrarna tycker förmodligen att det är omdömeslöst av butiker och influencers att rikta sin marknadsföring mot barn – om än på ett indirekt sätt eftersom det inte är tillåtet med reklam riktat till minderåriga.

Därför bör politiken fundera på om inte det är läge att införa åldersgräns för hudvård som är särskilt skadlig för ung hud, som till exempel aktiva ingredienser. Det borde inte vara mer komplicerat eller kontroversiellt än att den som vill handla energidryck måste kunna visa att den har fyllt 15 år.

Annons
Annons
Annons
Annons