Annons

Anela Murguz: I gangsterrappens värld skiljer man inte på verk och person

Det är dags att sluta se gangsterrappen som vilken musikstil som helst.
Anela MurguzSkicka e-post
Ledare • Publicerad 22 oktober 2021
Anela Murguz
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Rapparen Einár mördades under torsdagskvällen.
Rapparen Einár mördades under torsdagskvällen.Foto: Jessica Gow/TT

På torsdagskvällen sköts den kända rapparen Einár till döds i Stockholm. Einár, eller Nils Grönberg som han egentligen hette, föddes 2002 och tog sig snabbt in på Spotifys topplistor med låten Katten i trakten från år 2019. Men omfattningen av det hot han levde under var relativt okänt för stora delar av allmänheten.

Tidigare i oktober var han exempelvis inblandad i ett bråk på en Stockholmskrog som enligt Aftonbladet (22/10) förvärrade den allvarliga hotbild som redan fanns mot honom. Einár levde sedan en tid tillbaka med skyddad identitet och var kallad som vittne i en uppmärksammad gängrelaterad rättegång nästa vecka. Men kulorna hann före och bara några dagar innan mordet ska dödshot ha riktats mot honom i sociala medier.

Annons

Att tala om gangsterrappens roll i gängmiljöer har dock varit kontroversiellt. Många debattörer har velat göra en distinktion mellan verk och person, och många ser gangsterrappen som ett nytt, spännande och närmast exotiskt kulturuttryck från förorten.

”Socialt utanförskap är en viktig faktor i sammanhanget, men det förklarar inte varför rapartister fortfarande dras till den destruktiva miljön även när de nått framgångar, kändisskap och pengar.”
Anela Murguz

Men Einárs tragiska öde visar att man i gangsterrappens värld inte skiljer på verk och person. Låttexter, livsstilen och framgångarna som följer i rollen som rappare spelar en väsentlig roll i kriminella gängkonflikter. Inte minst har SVT:s kriminalreporter, Diamant Salihu, i sin bok Tills alla dör (Mondial, 2021) belyst hur låttexter mer eller mindre har fungerat som bränslen i flera gängrelaterade konflikter i Stockholmsområdet.

Det är med andra ord på riktigt och omkullkastar även vänsterns förklaring om att allt våld och elände bottnar i segregation, växande klassklyftor och fattigdom. Som när den tidigare vänsterpartisten Rossana Dinamarca tidigt på fredagsmorgonen sade i TV4:s Nyhetsmorgon att skjutningarna skulle vara en konsekvens av snabbt växande klyftor under Reinfeldtregeringens tid vid makten.

Socialt utanförskap är en viktig faktor i sammanhanget, men det förklarar inte varför rapartister fortfarande dras till den destruktiva miljön även när de nått framgångar, kändisskap och pengar. Dessutom toppar de musiklistorna och har tillträde till de allra finaste finrummen.

Det förklarar inte heller en annan sak som Salihu tar upp i sin bok; att många systrar till de unga männen i Järvaområdet som varit inblandade i flera våldsamma gängrelaterade dåd har gått en annan väg i livet. Till skillnad från bröderna som ständigt riskerar att dö i förtid är systrarna ofta utbildade och etablerade i det svenska samhället. En av de unga kvinnor som Salihu pratat med säger att hon tidigare också trodde att det handlade om fattigdom, men att hon med tiden insett att det snarare beror på manlighet och en glorifierad bild av kriminalitet.

Alldeles oavsett står det klart att ännu en ung kille har fått sitt liv taget ifrån sig alldeles för tidigt. Bortom alla låtar, priser och rubriker var Einár först och främst någons son. I en av hans låtar, Förlåt mamma, sammanfattas kriminalitetens brutaliteter när kollegan Sebbe Stakset sjunger; du väntade på samtalet att sonen din är död.

Annons
Annons
Annons
Annons