Kajsa Kettil: Hellre lite krångel än att att få kontot länsat
7,5 miljarder kronor, så mycket pengar lurade bedragarna till sig av oskyldiga privatpersoner och andra aktörer förra året. Det var en ökning med 22 procent jämfört med 2022. Av dessa stod telefonbedrägerier för 700 miljoner (TT 13/5).
Bakom de 238 000 anmälningarna döljer sig i många fall tragiska öden där äldre personer har blivit lurade på stora summor pengar, ibland alla sina besparingar. Detta kunde Uppdrag granskning i början av året visa sin uppmärksammade dokumentär ”Bedragarna”. För alla tittare med ett uns empatisk förmåga är det smärtsamt att se hur svenska män sitter i en villa på spanska solkusten och utan att blinka övertalar äldre män och kvinnor i Sverige att föra över pengar från sin internetbank till konton som bedragarna förfogar över.
Metoden är lika utstuderad som effektiv; bedragarna ringer och utger sig för att vara från mottagarens bank, de säger att någon okänd har försökt ta deras pengar men att banken nu ska hjälpa kunden. Sedan guidar bedragaren personen i andra änden av luren att tömma sina konton. Och går det inte tillräckligt snabbt försöker han övertyga genom att hota med att alla pengar kommer att försvinna inom några minuter om inte ”kunden” följer instruktionerna.
Det borde finnas en särskild plats för människor som utnyttjar barn och äldre. Men eftersom det inte gör det – så länge förövarna inte upptäcks och lagförs – behövs åtgärder för att stoppa brottsligheten.
Några sådana presenterade bankbranschen på måndagen. Mötet kan också beskrivas som en redovisning av den hemläxa som regeringen gav bankerna kort efter att Uppdrag gransknings program sändes. Nu föreslår branschen bland annat fler beloppsgränser, tidsfördröjningar och andra kontroller av transaktioner. Det kan innebära att processen att föra över pengar mellan konton blir mer omständlig, men hellre ett par fler moment än att riskera att kontot länsas.
”Åtstramningarna minskar förhoppningsvis både antalet bedrägerier och omfattningen av summorna i de fall brott trots allt begås.”
Finansmarknadsminister Niklas Wykman (M) lät försiktigt positiv efter mötet och konstaterade att många av åtgärderna kunde genomföras. Och med regeringen som blåslampa ser det troligt ut att det blir så.
Åtstramningarna minskar förhoppningsvis både antalet bedrägerier och omfattningen av summorna i de fall brott trots allt begås. Men innan någon lutar sig tillbaka och tänker att problemet är löst finns det några saker att hålla ögonen på. För det första ställer åtgärderna höga krav på bankerna att vara tillgängliga för kunderna, för det andra får fler kontroller inte innebära högre kostnader för kunderna, och för det tredje kan bankerna inte frånsäga sig ansvar bara för att kontrollsystemen har skärpts.
Och samtidigt som banker, polisen och politiken hjälps åt att vrida åt den kran där besparingar och pensionspengar har flödat är det inte läge att slå sig till ro. Bedragare är kreativa och funderar garanterat redan nu på nya sätt att lura till sig sårbara människors pengar.
Gör försprånget så kort som möjligt.