Annons

Jytte Guteland: Sjöfarten behöver minska utsläppen

Klimatmöten ställs in eller skjuts upp. Men klimatarbetet får inte pausas.
Jytte Guteland
Inpass från vänster • Publicerad 18 november 2020
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Sjöfarten har undgått mycket av de klimatåtgärder som berört andra transportsektorer. Men det betyder inte att skeppen saknar utsläpp, tvärtom.
Sjöfarten har undgått mycket av de klimatåtgärder som berört andra transportsektorer. Men det betyder inte att skeppen saknar utsläpp, tvärtom.Foto: Johan Nilsson/TT

Denna vecka skulle klimattoppmötet I Glasgow, COP26, egentligen ha börjat. Men, “under rådande omständigheter” (en formulering vi börjar kunna vid det här laget) så har det viktiga motet skjutits upp till nästa år. Jag hoppas dock att en stark klimatlag I EU och en ny president i USA på plats kommer att innebära bättre förutsättningar för klimattoppmötet nästa år, än om det gått av stapeln nu i veckan. För den som är intresserad av hur det ser ut på klimattoppmötena så kan jag tipsa om höstens mesta EU-serie ”Bryssels calling”, som sänds på tisdagskvällar och på SVT play. Serien följer mig och tre andra Europaparlamentariker.

Inpass från vänster

Jytte Guteland

är Europaparlamentariker för Socialdemokraterna, som ingår i partigruppen S&D.

I ett av avsnitten befinner jag mig i Madrid på det senaste klimattoppmötet. Serien fångar lite av dynamiken på plats, där förhandlingar pågår parallellt med seminarier och aktiviteter som civilsamhället anordnar. Det är lite kaosartat men ändå systematiskt, mötena har syftet att föra världen framåt i de frågor som på förhand beslutats ska avgöras. En del som har sett serien säger att det verkar rörigt i Europaparlamentet, men till vårt försvar måste jag ändå säga att det kanske inte är så konstigt att det blir lite uppjagat nu i början när 751 (före Brexit) ledamöter ska finna sig tillrätta i nya roller och, för de flesta, i ett nytt land.

Annons

Vi lever också i en rörig och rörlig tid. Inget är säkert då Corona kan ställa in det mesta. Något som inte har ställts in, utan som istället sker digitalt denna vecka är IMOs konferens om sjöfartens utsläpp. Det är en viktig konferens inför klimattoppmötet i Glasgow eftersom sjöfarten står för en enorm andel av utsläppen. Den marina sektorn är en av världens största utsläppare om vi räknar utsläpp från sektorer. Jag har varit med denna konferens med IMO tidigare år och jag måste säga att det inte alls är samma sak att delta via länk. Det är lättare att förhandla där man kan se sin motpart tydligt i ögonen och inte via ett hackigt digitalt mötesverktyg. Jag tycker ofta att digitala möten helt kan ersätta fysiska möten, eller tillkomna då ett fysiskt möte inte ens varit möjligt, men i dessa komplicerade förhandlingar fungerar distans inte särskilt bra, det är bara att erkänna.

”Sjöfarten måste inse allvaret. De måste i den ställa om betydligt snabbare än de verkar ha förstått. De förslag som nu förhandlas räcker inte!”

En sak är dock tydlig för oss från Europaparlamentet också denna kongress. Sjöfarten måste inse allvaret. De måste i den ställa om betydligt snabbare än de verkar ha förstått. De förslag som nu förhandlas räcker inte! För tre veckor sedan presenterade en arbetsgrupp inom IMO åtgärder för att få bukt med sina växthusgasutsläpp. Tyvärr var resultatet av den så svagt att de inte ens uppfyller sin egen klimatstrategi, som i sin tur är långt ifrån EU:s klimatmål.

Min slutsats om sjöfarten är att EU måste gå före och införa egen klimatreducerande lagstiftning i form av en utsläppshandel för sjöfarten. Det måste kosta att släppa ut. Sjöfarten ska inte segla under radarn!

Annons
Annons
Annons
Annons