Annons

Johanna Grönbäck: Så lätt tar inte heller svenskarna jobben

Bensinbristen i Storbritannien visar att kompetensförsörjningen måste hanteras med varsam hand.
Johanna Grönbäck
Ledarkrönika • Publicerad 4 oktober 2021
Johanna Grönbäck
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Köerna ringlar långa till de brittiska bensinstationerna.
Köerna ringlar långa till de brittiska bensinstationerna.Foto: Steve Parsons

Vid bensinstationerna är det köer. Men det är ingen brist på bensin och etanol, intygade den brittiska regeringen. Fast köp helst inte så mycket för då tar det slut, sade de sedan, varpå britterna fortsatte att paniktanka.

Dagens krönikör

Johanna Grönbäck

är statsvetare och kommunikationschef på Ratio.

Närmare 90 procent av stationerna i Storbritanniens största städer har nu slut på bensin och diesel. Några har temporärt stängt. Problemet är inte bensinbrist, fortsatte regeringen. Problemet är att det finns för få som kan köra tankbilarna som levererar drivmedlet.

Annons

Från pumpen är det nu knapert oavsett.

Bristen på lastbilschaufförer har inte bara drabbat bensinstationerna. Det är tomt på flera butikshyllor. McDonalds har fått sluta sälja milkshakes. Några pubar har slut på Heineken.

Storbritannien hade brist på lastbilschaufförer redan tidigare, men med pandemin och brexit drabbades man av en perfekt storm. Snabbt lämnade många av de EU-medborgare som brukade köra fordonen Storbritannien, för att inte komma tillbaka. Kompetensbristen blev påtaglig.

Det var ingen oplanerad effekt av brexit. Tvärtom syftade den nya invandringspolitiken till att försvåra för andra européer att arbetskraftsinvandra. Undantag gjordes för vissa ”högkvalificerade jobb”. I det inkluderades inte lastbilschaufförer. Tanken var i stället att britterna skulle ta den typen av jobb.

Samtidigt, en drygt 20 timmar lång lastbilstur bort, finns flera svenska partikanslier från vilka det kommit flera förslag med liknande andemening.

”Försummas kompetensförsörjningen får det effekter, vilket det brittiska extremfallet har synliggjort med en tydlighet önskad av ingen.”
Johanna Grönbäck

Bristen på lastbilschaufförer är inget enkom brittiskt problem. Flera EU-länder vittnar om att de skulle behöva fler förare, däribland Sverige. Här får åkerier ibland tacka nej till körningar för att de saknar personal. Men en fördel Sverige har som Storbritannien saknar är att man med relativ enkelhet kan söka förare i hela EU. Hela världen dessutom, om man så skulle vilja, tack vare Sveriges liberala regler för arbetskraftsinvandring.

I Storbritannien öppnar man nu för en temporär lösning för att åter snabbt kunna rekrytera utländska chaufförer.

I Sverige pekar näringslivet återkommande på att kompetensförsörjningen är ett av deras största tillväxthinder. De politiska förslag och diskussioner som förekommer här skiljer sig väsentligt från de brittiska, liksom situationen generellt. Men lärdomarna därifrån borde vara många, särskilt för de svenska partikanslierna. Försummas kompetensförsörjningen får det effekter, vilket det brittiska extremfallet har synliggjort med en tydlighet önskad av ingen.

Och kompetensförsörjning tar tid. Visst finns ambitioner och satsningar som kan få fler britter att sätta sig bakom ratten, men att få ut dem på vägarna kommer ta månader och år. Att strypa kompetensförsörjningen gick däremot snabbt.

Och där står de nu, i kö.

Annons
Annons
Annons
Annons