Annons

Per Schlingmann: Framgång finns där det gamla och nya möts

Att en ny logik och nya företag växer fram när världen förändras är inte konstigt. Men vad kan vi lära av detta?
Per Schlingmann
Gästkrönika • Publicerad 15 mars 2024
Detta är en personligt skriven text i Borås Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Matilda och Djerf Avenue representerar den nya tidens varumärken och företag som bygger på starkt berättande och nära relationer med användarna, skriver Per Schlingmann.Foto: Mia Höglund

I min senaste krönika tog jag utgångspunkt i ett uttalande av en av Sjuhäradsbygdens stora entreprenörer. Det var Lager 157:s grundare Stefan Palm som i en intervju pratade om kreativ konservatism, med vilket han avsåg att förena struktur och ordning med kreativitet. Kanske är det en tankeram som skulle kunna utgöra ett nytt konsensus i Sverige?

Krönikören

Per Schlingmann

växte upp i Borås och är före detta partisekreterare för Moderaterna. Jobbar i dag som framtidsspanande föreläsare, författare, rådgivare inom näringslivet och medverkar även i TV 4:s nyhetspanel.

Denna gång riktar jag blicken mot en annan av bygdens giganter – Matilda Djerf. Matilda är 26 år, har tre miljoner följare på Instagram och grundat klädföretaget Djerf Avenue som omsätter flera hundra miljoner kronor och just nu tar USA med storm.

Annons

Det intressanta med Matilda är att hon så tydligt utnyttjar möjligheterna med det nya kommunikationslandskapet. Vi lever idag i en tid när masskommunikation ersätts av masskonversation. Nu kan inte längre bara en sändare nå många människor via masskanaler. Istället har vi alla tillgång till våra egna nätverk. Alla konverserar ständigt och jämt! Framgångsfaktorer i denna värld är personligheter, berättelser och känslor. Det är det vi gillar att prata om i våra konversationer.

Detta behärskar Matilda. Hon har byggt en stor följarskara och utifrån denna etablerat en mycket framgångsrik verksamhet genom ett tydligt designuttryck och en nära relation till sina följare och kunder. På Djerf Avenues sajt hittar man Angels Avenue, där användarna själv bidrar till att stärka varumärket.

För mig representerar Matilda och Djerf Avenue den nya tidens varumärken och företag som bygger på starkt berättande och nära relationer med användarna. Dessa nya varumärken skiljer sig markant mot de stora varumärken som etablerades under eran av masskommunikation.

”Det intressanta med Matilda är att hon så tydligt utnyttjar möjligheterna med det nya kommunikationslandskapet.”
Per Schlingmann

Att en ny logik och nya företag växer fram när världen förändras är inte konstigt. Men vad kan vi lära av detta? Och vad kan vi dra för paralleller till politik och samhälle?

Vi ser i hög grad samma utveckling i politiken. Att personer blir viktigare relativt partier har vi sett längre, det vi också allt tydligare ser är att förmågan att skapa berättelser blir avgörande. Är Sverige ett land med masskjutningar och massinvandring eller ett land som i grunden är välfungerande? Vem tog Sverige in i Nato? Kristersson eller Andersson? Olika berättelser står emot varandra och den som vinner får makt att påverka. Den verkliga makten ligger alltmer hos de som definierar berättelsen om samhället.

Samtidigt är förmågan att berätta, nå din publik och skapa engagemang inte mycket värt om du inte förmår omvandla engagemanget till handling. Dessutom kan uppmärksamheten i dagens värld lätt bli en dagslända.

Därför är det intressant att notera hur Matilda Djerf aktivt bygger en långsiktig affär genom att skapa struktur och bygga följare som är kopplade till företaget och inte bara henne själv. På samma sätt kan man konstatera att politiken söker sig fram och försöker ta till sig det nya.

De etablerade aktörerna har ett behov av att förstå det nya. Och de nya aktörerna har ett behov av att ta till sig erfarenheter och struktur. Det är kanske inte bara i det nya som framgången finns, utan i skärningspunkten mellan det etablerade och det nya?

Annons
Annons
Annons
Annons