Annons

Folkomröstningens viktiga besked: Gör om, gör rätt!

Vissa saker ska man inte folkomrösta om. Såsom skatter.
Ledare • Publicerad 16 september 2014
Foto: 

Om man gör det kan det gå som i Göteborg, där man nu sitter med en stinkbomb i knäet utan att veta vart den ska kastas.

73 procent av göteborgarna röstade om trängselskattens vara eller icke vara. 57 procent röstade nej. Det politiska etablissemanget, särskilt S och M, och statsvetarna liksom media är tagna på sängen.

Annons

Jag som länge funderat över hur vettig egentligen den dyraste delen i det "västsvenska paketet" som trängselskatten ska betala, tågtunneln Västlänken, är också skyldig till att alltför sent ha gett mig in i debatten. Jag tror att det finns smartare lösningar som är bättre för kollektivtrafiken till en billigare penning. Därav ser undertecknad förstås en chans till att det tydliga nej-svaret i folkomröstningen i söndags leder till halt för tunnelprojektet innan det så kallade Gårdaalternativet och andra möjligheter utretts – på riktigt.

Utan trängselskatten faller finansieringen av hela 34-miljarderspaketet, där även den av miljöpartisterna ogillade biltunneln under Göta älv, Marieholmsförbindelsen, ingår.

Resultatet i folkomröstningen är så pass tydligt att om fullmäktige i Göteborg senare i höst skulle välja att strunta i det kommer de demokratiska förtroendeskadorna att bli stora. Möjligen känner både S och M att de lidit den skadan, eftersom Socialdemokraterna i kommunalvalet fick lägsta stödet sedan 1970 och bara fick en tiondels procent fler röster än Moderaterna. De, i sin tur, missade åter chansen till att återta makten trots öppet mål, och de har tvingats hantera en öppen personstrid där partiets trafikpolitiskt ansvariga kommunalråd, Martin Wannholt, "kom ut" som motståndare till Västlänken i en beramad debattartikel i Göteborgs-Posten så sent som 20 augusti.

Gamle s-märkte kommunbasen och kommunikationsministern Sven Hulterström yttrar i G-P hur många nog upplevt hur Anneli Hulthéns parti hanterat trängselskatten och Västlänken i valrörelsen: "Jag mötte bara likgiltighet i mitt eget parti... De har tydligen varit helt lomhörda inför hur uppfattningarna varit".

Det enda rimliga är att Göteborg kallar samman övriga fyra parter som tecknat paketet, där staten har sin del, men också boråsarna genom Västra Götalandsregionen. En fråga på detta möte är förstås hur valresultatet ska tolkas: röstade folk nej till trängselskatten i sig – den har ju majoriteten stött i olika opinionsmätningar – eller sa de egentligen nej till Västlänken-tunneln, budgeterad till 20 miljarder?

Vem utanför Göteborg vill hosta upp mer pengar för att byggena ska bli av, utan trängselskatten? Kanske kan S och MP i staden sätta ett hopp till att Gustav Fridolin och Åsa Romson – supportade av Anneli Hulthén – i en regeringsförhandling i Stockholm tvingar Stefan Löfven att rädda ekonomin för tunneln. I gengäld skulle miljöpartisterna sluta bråka om Förbifart Stockholm och Bromma flygplats.

Kanske är den kohandeln alltför långsökt.

Det enda säkra är att Borås stora granne i väster fått ta emot en politisk käftsmäll av sina egna. För att de har slarvat med utredningar, med opinionsbildning.

Detta Göteborg som utvecklingsmässigt redan tappat mycket fart och skriker efter att få "paketet" på plats.

Ändå: Västlänken var feltänkt. Gör om. Gör rätt. Fort.

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons