Annons

Flygkartan ritas om

City Airlines satsning på nya flyglinjer vid Landvetter flygplats inger stora förhoppningar (BT 3/2).
Ledare • Publicerad 5 februari 2010
För inte så många år sedan hade SAS en monopolställning på de svenska inrikeslinjerna. Den nuvarande onkurrensen har medfört sänkta priser och bättre tillgänglighet för fler resenärer.
För inte så många år sedan hade SAS en monopolställning på de svenska inrikeslinjerna. Den nuvarande onkurrensen har medfört sänkta priser och bättre tillgänglighet för fler resenärer.Foto: Tor Richardsen/Scanpix

Bolaget ökar tillgängligheten till nya destinationer i Sverige och övriga Europa. Regioner knyts samman, företag i glesbygd får enklare att nå sina kunder och tvärtom. Det skapas bättre förutsättningar för turism och näringsliv.

Det direkta avtrycket på arbetsmarknaden beräknas till 300 nya arbetstillfällen. Men effekterna för näringslivet som helhet är svårare att uppskatta, kanske rör det sig om tusentals arbetstillfällen, inte bara i vår del av landet utan även i regionerna i anslutning till flyglinjernas ändstationer. Om nu företagets planer slår in.

Annons

Sverige är ett glest befolkat, till stora delar skogsbetäckt land med långa avstånd. Flyget är nödvändigt för att människor ska kunna mötas och affärstransaktioner genomföras. För inte så många år sedan, när SAS hade monopol, befolkades inrikesflyget av i stort sett bara affärsresenärer.

Sedan började SAS införa rabatter för att bredda kundunderlaget. Ännu senare tog lågprisbolagen plats i luftrummet. Plötsligt var det inte bara företagsrepresentanter och samhällstoppar som hade möjlighet att ta flyget, utan även barnfamiljerna, de unga och de gamla.

Konkurrensen har varit av godo. Samtidigt utgör den instabila marknaden och lågprisbolagen ett hot. Även andra mörka moln hopar sig vid horisonten. Flygbranschkonsulten Anders Lidman menar att flygnav tillhör monopolets dagar och att ett litet bolag som City Airline har för få flygturer, vilket i sin tur skapar mindre flexibilitet (GP 3/2).

Varningsorden kan sannerligen inte bara viftas bort. Få branscher har varit så hårt drabbade på senare år som flyget, mycket beroende på terroristattacken mot World Trade Center den 11 september 2001 men även på grund av höjda bränslekostnader och dyrare försäkringar.

Däremot är inte miljöargumenten lika hållbara. Regionfullmäktigeledamoten Birgitta Losman (MP) är föga förvånande kritisk till satsningen. Tanken att allmänheten byter bort flyget till förmån för tåget, som framförs av Miljöpartiet och Losman, stämmer dock inte.

Dyrare biljettpriser och färre avgångar leder i allmänhet till att man sätter sig bakom ratten istället, vilket medför färre passagerare på flyget och fler ensamkörare. Och hur miljövänligt är det?

Ledarredaktionen

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons