Annons

Mikael Hermansson: Får Borås en handelsstrategi av tomten i år?

Det vore inte en dag för tidigt om Borås stad snart kunde få till attraktiva områden för handel så att denna inte behövde etablera sig i industriområden.
Mikael HermanssonSkicka e-post
Ledarkrönika • Publicerad 18 december 2018 • Uppdaterad 19 december 2018
Mikael Hermansson
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Foto: JACK MIKRUT

Att tala om handel i Borås slår an en sträng vars ljud bara kan beskrivas som stadens grundton. När det gäller var dagligvaru- och sällanköpshandeln ska bedrivas låter det dock inte bara disharmoniskt om den treklang som näringsliv, politiker och tjänstemän samt konsumenterna utgör, utan dessvärre också lite falskt.

Som BT:s näringslivsreporter Elin Kullander skriver i dagens tidning, saknas en tydlig plan för hur handelsområdena ska utvecklas. Samtidigt vet vi att det historiskt sett har funnits ett starkt och djupt ideologiskt motiverat motstånd mot etableringen av såväl externa som mer centrumnära butiker. Den som minns turerna kring Ica Maxis etablering på Druvefors vet hur laddad den debatten var och att den objektivt sett inte var förankrad i boråsarnas verklighet.

Annons

Annorlunda är det med ett av dagens större handelsproblem – nyetableringarna på Viared. Men här är det inte ideologisk illvilja som spökar; det är snarare en viss politisk senfärdighet som ställer till det.

Problemet med att exempelvis Lager 157 och i viss mån även Netonnets har valt att etablera sig där ute, i ett område som rimligen borde vara förbehållet verksamheter inom tillverkning, lager och distribution, är inte att detta skulle generera fler resor med bil. Istället handlar det om att kommunen i sin planering och sitt strategiarbete inte har kunnat eller velat ta fram andra områden som varit mer lämpliga. Hade detta varit prioriterat hade naturligtvis närhet till bättre kollektivtrafik funnits med i planeringen, vilket i sin tur gjort bilåkandet mindre nödvändigt. I dagsläget handlar konsumenterna därför rationellt när de tar bilen.

Marknadskrafterna har sin logik. Borås stad måste försöka förstå hur dess inre samband ser ut. En strategi värd namnet ska inte bygga på att förbjuda, hindra eller på annat sätt göra en etablering svårare – utan om att planera och erbjuda bättre alternativ. Kommunen ska vinnlägga sig om att dels visa att såväl stora som små etableringar är välkomna, dels komma till skott med att bli tydlig om var och hur dessa ska beredas utrymme och fogas in i stadens blodomlopp.

Så sjung ut! Säg vad ni vill och säg det så att omvärlden uppfattar det. Det är visserligen snart jul, men inte ska väl tomten behöva komma med en strategi för handelsetableringar och lägga den under granen på Stora torget för att något ska hända?

Annons
Annons
Annons
Annons