Annons

Ett steg mot höjd status

Det är skolans år i år. 1990-talets S-märkta grund- och gymnasieskola ska ryckas upp med rötterna och ersättas av en kunskapsskola signerad alliansen och Jan Björklund.
Ledare • Publicerad 3 mars 2011

Ny gymnasieskola, ny skollag och nya läroplaner kommer att finnas på plats före årets slut. I går röstades dessutom den nya lärarlegitimationen igenom med bred majoritet i den lagstiftande församlingen.

Efter den 1 juli 2012 krävs en särskild legitimation får att få fast anställning som lärare. Från år 2015 får bara legitimerade lärare sätta betyg i de ämnen där de är behöriga.

Annons

Övergångsperioden kommer att bjuda på problem. I Dagens Nyheter uppmärksammas att elva procent av lärarstudenterna aldrig har hämtat ut sina examensbevis varpå de har "frusit inne" (2/3).

Lärare som i åratal har både undervisat och satt betyg kommer dessutom att tvingas kompletteringsläsa. Björklund menar att man ska ta extra hänsyn till lärare med stor yrkeserfarenhet.Det är riktigt att skynda långsamt med en reform som omfattar personer med alltifrån 5 till 35 år i yrket. Man kan dessutom inte räkna med att alla lärare har uppnått behörighet ens om fyra år. Den nya lärarbehörigheten kommer att ta tid.

Men idén bakom lärarlegitimationen är riktig. Kombinerad med möjligheten att uppnå lektors grad utgör den en mycket välkommen uppgradering av yrket. Samtidigt måste förstås den nya tituleringen fyllas med någonting. Eleverna får inte mycket hjälp om inte lärarutbildningen också genomgår den väsentliga kvalitetshöjning som regeringen har utlovat.

Nossebroskolan i Essunga kommun är ett gott exempel på hur man kan vända en negativ spiral. För tre år sedan var andelen niondeklassare som var behöriga till gymnasiet näst lägst i landet (76 procent). År 2010 hade samtliga elever som gick ut grundskolan tillräckliga kunskaper för att få fortsätta.

Förbättringen är både frukten av kompetens, en ny pedagogisk inriktning och omorganisering. På Nossebroskolan var en av nycklarna till framgång att inkludera alla elever i undervisningen.

Det är inte säkert att framgångsreceptet går att överföra rakt av till andra skolor. Ändå är det välkommet att man vid Högskolan i Borås beslutat att studera Nossebroskolan och se vilka lärdomar som kan föras vidare till lärarutbildningarna.

På nationell nivå lär det dock ta lång tid att vända skutan åt rätt håll. Kunskapsluckorna är stora. Facit på reformerna skolåret 2011 har vi först om 10–15 år. Betygen vilar i mångt och mycket på lärarnas kunskaper och förmåga att lära ut.

Ledarredaktionen

Så här jobbar Borås Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons