GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Edel Irén Segersam: Med rymden som destination

Företag börjar likna feodala riken i sin strävan att nyttja rymden.
Edel Irén SegersamSkicka e-post
Ledarkrönika • Publicerad 24 juli 2021
Edel Irén Segersam
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Jeff Bezos, grundare av Amazon, vill med sitt bolag Blue Orgin nu utveckla rymdturism.
Jeff Bezos, grundare av Amazon, vill med sitt bolag Blue Orgin nu utveckla rymdturism.
Foto: Tony Gutierrez

För drygt sextio år sedan kastades den sovjetiska astronauten Yuri Gagarin i rymden. Några år senare, den femte juli 1969, landade det första rymdfarkosten på månen. Sedan dess har intresset för rymdresor sakta men säkert bubblat ner. Sovjetunionen har rasat samman och med den prestigen att “komma först” till olika milstenar i rymden.

Tills alldeles nyss. Under den senaste tiden har världens rikaste män utspelat space racets drama bland sig själva. Det rör sig om en trio välbeställda herrar: Jeffrey Bezos, som uppskattas vara världens rikaste man och grundaren till jätteföretaget Amazon, Elon Musk, uppfinnaren bakom PayPal och elbilsföretaget Tesla, och den brittiske miljardären Sir Richard Branson som äger korporationen Virgin Group.

Samtliga roddar rymdföretag: Bezos bolag heter “Blue Origin”, Musks har fått namnet “SpaceX” och Bransons “Virgin Galactic”. Målet för alla dessa företag är långsiktigt: de ska alla utveckla kommersiell rymdresande för den bredare publiken – trots att publiken som skulle ha råd med en sådan joy ride är allt förutom bred. På ännu längre sikt planerar Bezos och Musk att erövra och bygga kolonier på andra planeter, framförallt Mars.

Under de senaste veckorna har två av dessa miljardärer deltagit i en rymd-fejd, som har lyckats återuppliva publikens fascination för rymden. De tävlade om vem som kunde nå den jordiska atmosfärens gräns först. Bezos och Branson (57 respektive 70 år) slussades båda upp i varsitt rymdskepp. Bransons företag vann fejden men lyckönskade Jeff Bezos på sin rymdresa den 20 juli.

Huruvida någon av dessa rymdvisionärers mer långsiktiga drömmar kommer bli ens nära verkligheten återstår att se. Just nu är rymdresande på större skala rentav tekniskt omöjligt. Dessutom är det ekonomiskt långt borta, även för världens mest bemedlade; Bezos och Bransons rymdresor utgör en knapp bråkdel av vad det framtida projektet förutspås kosta.

”Kanske ger miljardärernas space race oss en glimt av hur framtiden kommer se ut här på jorden, om än inte i himmelen.”
Edel Irén Segersam

Det rör sig alltså om myrsteg, och ur ett annat perspektiv är dessa expeditioner inte särskilt märkvärdiga. De är till och med lite futtiga. De åkte upp i dryga 100 km i atmosfären, inte ens utanför jordens bana. De är således bakom den milsten som erövrades av sovjetiska astronauter för mer än ett halvt sekel sedan.

Däremot har de erövrat andra sorters milstenar. Aldrig tidigare i historien har det varit företag som tävlar på en så stor arena. Rymden har varit en arena så storskalig och kostsam att bara stater (och bland dem bara de största och rikaste) ens kunde tillåta sig att tävla. Av denna anledning rör det sig om historiska landvinningar.

Kanske ger miljardärernas space race oss en glimt av hur framtiden kommer se ut här på jorden, om än inte i himmelen. Företag liknar mer och mer feodala riken, som kan tävla med och påverka stater. Dessa företags ambitioner i rymden visar också att deras självbild liknar äldre feodala styrelseskick. Man har en vision om att erövra planeter och kolonisera dem. Det är något som bara stater hade kunnat föreställa sig. Hela (utomjordiska) städer som lyder under ett företags sigill. Vi bör frukta dagen då rymden kommer visa sig vara ouppnåelig, och deras maktbegär kommer riktas mot andra, betydligt närmare, jordplättar.

Välkommen att kommentera

Välkommen att kommentera! Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Borås Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.