Annons

Anela Murguz: Dubbelmoral att handla på Shein samtidigt som man säger sig värna om klimatet

De säger sig värdesätta klimatfrågan högt men handlar kläder på Shein – hur går det ihop?
Anela MurguzSkicka e-post
Ledare • Publicerad 25 april 2022
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Kläder till vilket pris som helst?Foto: Emma-Sofia Olsson/SvD/TT

Var tredje ung person kan inte tänka sig jobba på ett företag som är dåligt för klimatet. Det framgick i en rapport från 2019 som medarbetarportalen Benify gjorde om ungas förväntningar på arbetsmarknaden.

Att klimatfrågan är viktig för unga personer var tydligt även i årets Ungdomsbarometer. Framför allt gäller det unga kvinnor som ser ut att värdesätta klimatfrågan något högre än de unga männen.

Annons

Denna generation unga medvetna kvinnor brukar kallas för generation Greta och karaktäriseras inte bara av klimatmedvetenhet utan även en social medvetenhet. Men trots det har den så kallade fast fashion-industrin växt på senare år. Det går inte riktigt ihop. Att jobba för ett företag som är dåligt för klimatet? Tack, men nej tack. Att handla kläder från ett företag som helt saknar en hållbarhetsstrategi? Varför inte?!

”Det är frågor om elektrifiering, energiförsörjning och politikers handfallenhet inför klimatförändringarna som dominerar, vilket tyvärr leder till att textilindustrins klimatpåverkan hamnar i skymundan.”

Fast fashion-begreppet syftar på modekedjor vars affärsidé är ständiga nyheter, låga priser och hög omsättning. Ett lokalt exempel på en sådan kedja är Gina Tricot, men i takt med att klimatfrågorna seglat upp på den politiska agendan har flera modeföretag, däribland svenska sådana som Gina Tricot och H&M, tagit fram hållbarhetsstrategier.

Det kan till exempel handla om att i högre grad än tidigare använda gamla tyger i nya produktioner. Därtill uppmanar flera modebutiker sina kunder att återvinna gammal textil. Något annat anses vara ekonomiskt omöjligt, eller som Gina Tricots hållbarhetschef uttryckte det i en intervju med BT i höstas; hållbarhet och ekonomi går hand i hand.

Det visar att man som konsument kan driva på för en positiv samhällsförändring genom att vara mer medveten och ställa höga krav på företagen. Men det kinesiska klädföretaget Shein illustrerar samtidigt att det inte nödvändigtvis är så. Tvärtom kan man sakna hållbarhetsmål och vara i otakt med samtiden men att pengarna ändå rullar in.

I USA har Shein gått om både H&M och Zara – två andra jättar inom fast fashion-industrin – genom att dagligen lansera tusentals nya plagg till låga priser. Under 2021 var företagets app också en av de mest nedladdade shoppingapparna i Sverige. Samtidigt anklagas företaget för att ha dålig arbetsmiljö för sina anställda och för att kopiera andras design.

Genom sociala medier och kändispersonligheter har Shein slagit stort hos framför allt yngre kvinnor, främst bland tonåringar. Det är förståeligt att billiga kläder lockar de allra yngsta. De har sällan en egen inkomst. Men det blir skevt att å ena sidan säga sig värna om klimatet som många unga kvinnor uppger i olika undersökningar, å andra sidan handla kläder av ett företag som Shein.

Möjligtvis kan det bero på hur den politiska debatten om klimatfrågan ser ut i dagsläget. Det är frågor om elektrifiering, energiförsörjning och politikers handfallenhet inför klimatförändringarna som dominerar, vilket tyvärr leder till att textilindustrins klimatpåverkan hamnar i skymundan. Detta trots att kläd- och textilindustrin släpper ut mer växthusgas än flygen och sjöfarten ihop, enligt FN.

Den som säger sig värna om klimatet borde veta bättre än att handla slit- och slängplagg.

Annons
Annons
Annons
Annons