Annons

Anela Murguz: Det ska vara smidigt – inte omöjligt – att åka tåg

SJ-mejlet till drabbade kunder gör situationen på svenska järnvägar ingen nytta.
Anela MurguzSkicka e-post
Ledare • Publicerad 9 februari 2024
Anela Murguz
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Inte självklart att tågen avgår vid utsatt tid.
Inte självklart att tågen avgår vid utsatt tid.Foto: Janerik Henriksson/TT

Under en rätt avslagen partiledardebatt i riksdagen häromveckan bjöd vänsterledaren Nooshi Dadgostar till ett av få skratt när hon skämtade med statsminister Ulf Kristersson, som just uppmanat politikerna att hoppa på tåget, om att det inte går några tåg i tid i det här landet.

Men skrattet fastnar lätt i halsen när man tänker på situationen på svenska järnvägar. Många är de som väntat tålmodigt på att tåget ska komma. Tågtrafiken är inte direkt känd för sin punktlighet och den här vintern har man varit lyckligt lottad om tåget ens avgått då närmare 11 000 tågavgångar ställts in under december och januari månad. Bland annat på grund av fordonsbrist och en ”hård vinter” och tågbolagen räknar med inställda avgångar och reducerad trafik en bra bit in till våren.

Annons

Situationen ledde till att Miljöpartiet kallade SJ:s vd och andra tågföretag till riksdagens trafikutskott för att förklara sig. MP-ledamoten Linus Lakso drog en parallell till det krigsdrabbade Ukraina, där tågtrafiken är högprioriterad trots kriget. Som chefen för det ukrainska järnvägsbolaget en gång sade till internationell press: Först stridsvagnar, sedan tåg.

”Om tågen inte ens rullar som de ska under fredstid – hur sjutton ska de rulla i ett krigstillstånd?”

Det är en prioritering som tål att fundera på när nu även Sverige anpassar sig efter det förändrade säkerhetsläget i omvärlden. Det kan bli krig i Sverige, varnade civilförsvarsministern för under Folk och försvar i Sälen för ett par veckor sedan, och folket rusade till Clas Ohlson-butikerna för att tömma dem på vevradio och vattendunkar. Men minst lika viktigt vid händelse av krig eller en större kris är tågen. De behövs för att transportera soldater, skadade och förnödenheter. Om tågen inte ens rullar som de ska under fredstid – hur sjutton ska de rulla i ett krigstillstånd?

Men en så undermålig järnväg är problematiskt också av andra skäl. De allra flesta ser exempelvis att det behövs fler miljövänliga alternativ för resande. Att i det läget försämra servicen ytterligare genom att som SJ i förra veckan meddela att bolaget tar bort möjligheten att köpa ombokningsbara biljetter är direkt huvudlöst. Skälet till detta beslut är inte att biljetten skulle vara olönsam eller dylikt, utan att SJ ska byta ut sitt bokningssystem nästa år och därför behöver förbereda sig inför det. Det är som om man gör sitt yttersta för att så få som möjligt ska välja att resa med tåg. Det är lika ohållbart som ovärdigt för ett så i övrigt innovationsrikt land som Sverige.

Uppenbarligen har den politiska pressen på SJ och andra tågbolag ökat på sistone. I onsdags skickade SJ ut ett mejl till sina resenärer med en ursäkt från vd:n Monica Lingegård för vad man kallar för den sämsta vintern på över tio år. En ursäkt som inte gör någon skillnad för den som väntar på ett tåg som inte anländer.

Annons
Annons
Annons
Annons