Annons

Anela Murguz: Det måste bli enklare att besöka centrum

Pandemin har förändrat förutsättningarna för stadskärnorna kraftigt. Men allt kan inte härledas till enbart pandemin.
Anela MurguzSkicka e-post
Ledare • Publicerad 12 november 2021 • Uppdaterad 19 november 2021
Anela Murguz
Det här är en krönika av en medarbetare på ledarredaktionen. Borås Tidning politiska etikett är moderat.
Fler behöver besöka centrum.
Fler behöver besöka centrum.Foto: Anton Hedberg

För första gången har e-handeln gått om handeln i stadskärnorna. Enligt Cityindex växte e-handeln med 40 procent från 2019 till 2020 medan handeln i stadskärnorna minskade från 16 till 13 procent. Mycket av detta har sin grund i pandemin där människor uppmanades att stanna hemma och därför i högre grad handlade genom nätet.

Men nu vittnar Borås city om att allt färre rör sig i centrum jämfört med före pandemin, och till BT (9/11) säger Mikaela Persson vid Borås city att det kan leda till att vi i framtiden kommer kunna fråga oss om vi minns hur det var när man kunde ”klämma och känna på varorna i riktiga butiker”.

Annons

Det är ett scenario som bör undvikas. En levande stadskärna är viktigt. Den ger staden liv och är en viktig mötesplats för många människor. Inte minst för dem som lever i ofrivillig ensamhet. Som också konstateras i BT:s artikel kan färre människor i rörelse i centrum dessutom leda till ökad otrygghet.

”Ska hela familjen med blir det betydligt mer kaffe och bullar än så.”
Anela Murguz

Men denna utveckling kan inte enbart härledas till pandemin. Pandemin har bara påskyndat en sedan länge påbörjad process. Redan före 2020 pratades det om butiksdöden. Framväxten av internet och butikers satsning på e-handel var bara en del av den ekvationen. En annan, om än viktigare delförklaring, är hur man utformat stadskärnorna.

I många andra städer är det stora köpcentrum utanför staden som sakta men säkert har ihjäl stadskärnan. I Borås är det dock tvärtom. Innan pandemin har det gått bättre för centrum än för Knalleland. Till exempel gick Knalleland mellan år 2017-2018 i förlust med 4,1 procent medan city ökade sin omsättning då. Nu efter pandemin är det tvärtom då det går bättre för Knalleland. Men man borde ändå – inte minst ur ett strategiskt perspektiv – fråga sig om det inte är bättre att koncentrera handeln till en plats i Borås. Allra helst centrum som med sitt relativt stora utbud av lokala, och därmed personligt präglade, restauranger och kaféer sticker bättre ut.

I BT:s kommentarsfält på Facebook är det flera röster som också lyfter fram parkeringssituationen i centrum. P-skiva! Billigare parkering! Och ja, det ligger onekligen något i att den medvetna strategin att göra det allt svårare att använda bilen i vardagen också har oönskade effekter för vår stadskärna.

Men vad är det för fel på kollektivtrafiken, undrar kanske någon. Ingenting – för den som bor hyfsat centralt. Den som åker kollektivt gör dessutom klimatet en välgärning. Men vad som är bra i teorin påverkar inte alltid hur människor agerar här och nu. Och den verkligheten bidrar uppenbarligen till att boråsare väljer bort besök i city på grund av parkeringssituationen.

Man behöver inte heller bo särskilt långt på utkanten för att det snabbt ska bli olönsamt. En enkel bussbiljett kostar i dagsläget 34 kronor för en vuxen och varar i en och en halvtimme. Den som vill hålla liv i stadskärnan behöver nog mer tid än så för att uträtta ett och annat ärende. Köper man två biljetter blir det mer än två koppar kaffe på Café Viskan per person. Ska dessutom hela familjen med blir det betydligt mer kaffe och bullar än så.

Så, visst behöver fler boråsare tillbringa tid och spendera pengar i centrum. Men det förutsätter att det blir enklare för människor att göra det.

Annons
Annons
Annons
Annons