Annons

Dags att behandla influencers som de makthavare de är

Influencerbranschen har länge inte tagits på allvar trots att de sitter på stor makt.
Ledare • Publicerad 15 februari 2021
Detta är en ledarartikel som uttrycker Borås Tidnings politiska linje, som är moderat.
Foto: Jonas Lindstedt/TT

Trots de hårt filtrerade bilderna ur kändisarnas vardag är inte influencerbranschen så vacker som man kan tro. Tvärtom är det inte ovanligt att reklam smygs in och siffror blåses upp. Till och med konspirationsteorier har lagts fram utan att det väckt frågetecken hos de företag som samarbetar med dessa influencers i fråga. Ända har det dröjt länge innan branschen granskats ordentligt.

Under veckan publicerade Veckorevyn, en tidning främst riktad till yngre kvinnor, en granskning av två influencers som spridit desinformation och konspirationsteorier om coronavaccinet. Bland annat påstås det att läkemedelsbolagen styr människor och att WHO tvingat fram ett obligatoriskt vaccin. Och som om det inte vore nog med det har det till och med vädrats sympatier till den högerextrema organisationen QAnon i USA. I ett av fallen har ett svenskt företag inlett samarbeten efter att dessa uttalanden gjorts.

”På så sätt förminskar man inte bara kvinnors entreprenörskap utan skymmer också viktiga diskussioner om branschens avarter.”
Annons

Det visar på behovet av granskande journalistik. Man ska inte komma undan med vad som helst bara för att man gör reklam för smink och löshår. Men etablerade medier har länge varit sena på bollen och antalet större granskningar går att räkna på en hand. Därmed inte sagt att medierna inte fått upp ögonen. Göteborgs-Posten har till exempel tillsatt en influencerreporter. Men det har länge inte varit självklart.

Krasst nog beror det på att influencersbranschen är kraftigt kvinnodominerat, och därmed inte ses som ett riktigt yrke ens. Så varför ska det granskas? Eller som det konstaterades i ett rum på det nya sociala medie-forumet Clubhouse under veckan; yrket ses som något som främst tilltalar småtjejer som gillar smink och tas därför inte på allvar. Ett illustrerande exempel på detta går att hitta en googling bort. Maja Nilsson Lindelöf beskrivs som fotbollsspelaren Victor Nilsson Lindelöfs fru trots att hon på egen hand byggt upp ett eget imperium. Bland annat har hon 200 000 följare på Instagram, designat två klädkollektioner åt Boråsföretaget Gina Tricot och är dessutom ansiktet utåt för ett av Europas största sminkföretag. Men på Wikipedias hemsida reduceras hon till en fotbollsfru.

Men det beror också på att yrket tangerar mellan det offentliga och privata. Det har dessutom nästan blivit en grej att förlöjliga kvinnor som sysselsätter sig genom sina sociala kanaler. På så sätt förminskar man inte bara kvinnors entreprenörskap utan skymmer också viktiga diskussioner om branschens avarter.

Bakom de allra största influencers finns hundratusentals unga kvinnor och flera svenska företag. Det visar vilka makthavare influencers de facto är. Och ja, man kan vara en makthavare även om ens affärsidé i huvudsak består av kläder och smink.

Anela MurguzSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons